Handläggare av förvaltningsärenden och vapenärenden

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Norrköping, Linköping, Eskilstuna, Örebro, Västerås eller i hela Sverige

Polismyndighetens rättsavdelning består cirka 750 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnande av allmänna handlingar samt ansvara för personuppgiftsbehandling m.m.

Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra är mer inriktade mot utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.

Förvaltningsrättsgruppen vid rättsenhet Öst handlägger bland annat ärenden enligt ordningslagen, vapenlagen, djurskyddslagen samt lagen om tillsyn över hundar och katter, lagen om ordningsvakter och lagen om felparkeringsavgift, m.m.



Publiceringsdatum
2017-07-25

Arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att bestå i handläggning av samt - i förekommande fall efter föredragning för chef och/eller beslutsfattare - beslutsfattande i ärenden enligt ordningslagen (1993:1617) och/eller vapenlagen (1996:67), vapenförordning (1996:70) m.m. Arbetsuppgifterna omfattar handläggning utifrån juridiska ställningstaganden, juridiskt beslutsfattande, upprättande av kommunikationsskrivelser i enlighet med förvaltningslagen (1986:223), utförande av administrativa göromål (dvs. hantering av inkommande post, scanning och diarieföring av handlingar samt viss arkivering) och gedigen samverkan såväl inom som utom myndigheten (med både interna och externa aktörer), m.m.

- För tjänsten som handläggare av förvaltningsärenden kan även
handläggning av samt beslutsfattande i andra typer av ärenden förekomma, såsom lagen (1976:206) om felparkeringsavgift, vapenlagen, vapenförordningen, m.m.

• För tjänsten som handläggare av vapenärenden förekommer även fysisk hantering av vapen - såsom att ta emot, kontrollera, värdera och transportera vapen - och inspektioner av vapenhandel samt enskilda vapeninnehavares vapenförvaring.

Du kommer, efter viss utbildning och under initial handledning, självständigt att få handlägga och fatta beslut i ärenden enligt beskrivningen ovan.



Kvalifikationer
Vi söker dig som innehar:
• För arbetsuppgifterna adekvat eftergymnasial utbildning eller arbetslivs¬erfarenhet som av myndigheten bedöms likvärdig
• Mycket god förmåga att uttrycka dig väl inom svenska språket, såväl i tal som i skrift
• God datorvana
• B körkort

I samband med rekryteringen kommer arbetsprov att tillämpas.

Det är vidare meriterande om du innehar:
• Erfarenhet av att arbeta i diarieförings- och ärendehanteringssystem
• Erfarenhet av handläggning av ärenden vid myndighet (förvaltningsärenden)
• Utbildning i/kunskap om förvaltningslagen (1986:223) och offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) samt offentlighets- och sekretessförordning (2009:641)
• Vapenkunskap
• Goda kunskaper i engelska språket

Vi söker dig som är serviceinriktad och har en mycket god förmåga att samarbeta samt samverka såväl internt som externt. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du kan arbeta självständigt med hög kvalité och integritet även under hög arbetsbelastning. Vidare är det av vikt att du är driven, har god självkännedom, är ansvarstagande samt strukturerad och noggrann.

Stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper och för tjänsterna personlig lämplighet.



ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-08-08
Ange följande referens när du ansöker: C14609/2017
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Sandra Petersson

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
3615292

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: