Handläggare av bostadsanpassningsbidrag till Myndighetsavdelning

Örebro kommun / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro, Kumla, Nora, Ljusnarsberg eller i hela Sverige

Vill du bidra till en god service till örebroarna, ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb? Var med och gör skillnad!

Örebro kommun är en av Sveriges största arbetsgivare med 12 000 anställda. Vår ambition är att förenkla, förnya och förbättra inom alla våra verksamhetsområden. Det innebär utmaningar men också att du får möjlighet att utvecklas i din profession.

Om tjänsten
Vi söker dig som har en förmåga att etablera god kontakt med andra människor. Du är duktig på att strukturera och prioritera samt har god datakunskap. Du är flexibel och har en förmåga och vilja att hitta nya lösningar.

Bostadsanpassningsbidraget är till för att personer i alla åldrar med funktionsnedsättning ska ha möjlighet till ett självständigt liv i sin egen bostad.

Att handlägga bostadsanpassningsbidrag är en kedja av händelser med många delmoment där du som handläggare utreder, bedömer och beslutar om bidrag för enskilda personer utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. Du har egna ärenden där du, dina kollegor och enhetschefen har ett nära samarbete. I arbetet ingår att bedöma sökta åtgärder, värdera intyg, bedöma kostnader för byggarbeten, hantera offerter, skriva beslut, dokumentera fortlöpande, upprätta beställningar av entreprenadarbeten på enskilds uppdrag samt att hantera fakturor. Dessa arbetsuppgifter kräver specifika kunskaper för att kunna göra tekniska bedömningar och bedömningar av medicinska intyg.

Arbetet som handläggare innebär hembesök i den enskildes hemmiljö. Du kommer att ha nära kontakt med de sökande och deras närstående, därför ser vi det som viktigt att du är duktig på att upprätta goda relationer och att du är serviceinriktad i ditt sätt att arbeta. Arbetet är omväxlande och varierar mellan självständigt arbete och arbete tillsammans med kollegor och andra berörda parter. Samarbete med intygsgivare, fastighetsägare, entreprenörer samt andra myndigheter och huvudmän tillhör också de vardagliga arbetsuppgifterna. I rollen som handläggare ska man hålla sig uppdaterad med gällande lagstiftningar, föreskrifter och domar som kan påverka handläggningen av bostadsanpassningsbidrag.

Du kommer att vara en del av Myndighetsavdelningen där du också kommer att samarbeta med andra professioner inom förvaltningen såsom biståndshandläggare, strateger, chefer, administratörer, jurister m.fl.

På avdelningen sker ett ständigt pågående kvalitetsarbete som du förväntas medverka i tillsammans med övriga handläggare och enhetschef, därför är det viktigt att du har ett stort engagemang och intresse för utvecklings- och kvalitetsarbete.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
- du kommer att göra hembesök i den enskildes hemmiljö
- du ansvarar för att registrera ansökan, utreda och ta beslut om bostadsanpassningsbidrag
- du har full delegation, vilket innebär att du har rätt att fatta beslut om bifall och avslag
- du dokumenterar fortlöpande
- du utvecklar och utvärderar arbetssätt och rutiner

Kompetenskrav
- Högskoleutbildning som t.ex. socionom/beteendevetare, arbetsterapeut eller byggnadsteknisk utbildning.
- Goda kunskaper om dokumentation.
- B-körkort
- Grundläggande datorvana.

Vi söker dig som har en förmåga att etablera god kontakt med andra människor. Du är duktig på att strukturera och prioritera. Du är flexibel och har en förmåga att hitta nya lösningar.

De personliga egenskaper vi ser som nödvändiga är att du är serviceinriktad, prestigelös, självgående, stresstålig och strukturerad. Du ska vara en god administratör med förmåga att prioritera och organisera, gärna med erfarenhet av handläggning, kunna arbeta både självständigt och i grupp med en god samarbetsförmåga och ha ett intresse för kvalitetsutveckling samt att du har ett professionellt och positivt bemötande.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande
- erfarenhet av att arbeta som handläggare av Bostadsanpassningsbidrag
- utbildning i motiverande samtal (MI)
- kunskap och erfarenhet av dokumentationssystem, BAB, Raindance

Omfattning och tillträde
Tillsvidareanställning 100 %, med tillträde snarast enligt överenskommelse, 1 tjänst.

Om arbetsplatsen
Kommunstyrelseförvaltningen ska leda och samordna kommunens verksamheter samt, på uppdrag av kommundirektören, ansvara för kommunens övergripande och långsiktiga strategiska utveckling.

Inom enheten för hälso- och sjukvård och avdelningen för myndighetsutövning, Örebro kommun ansvaras för handläggning av bostadsanpassningsbidrag.
Enheten för bostadsanpassningsbidrag svarar för myndighetsutövning utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. Enheten ansvarar för handläggning av bostadsanpassningsbidrag för sökanden i hela Örebro kommun. Enheten tillhör Kommunstyrelseförvaltningen.

Enheten för bostadsanpassningsbidrag består av en arbetsgrupp på 5 medarbetare. Arbetsplatsen är förlagd på Olof Palmes torg 1 A.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på http://www.orebro.se/jobb.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 2017-05-23.

Ref.nr: Ks 718/2017

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2017-05-09

Ersättning
Enligt beskrivning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jasmina Mann, Enhetschef 076-496 86 21
Ewa Salomonsson, Gruppledare 019-21 16 39
SACO Expedition, 019-21 30 96, 21 40 79
Vision Expedition, 019-21 11 93

Företag
Örebro Kommun

Adress
Örebro Kommun
Box 30060
70135 Örebro

Kontorsadress
Box 30060

Jobbnummer
3486587

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Örebro kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Örebro kommun: