Handläggare av bostadsanpassningsbidrag - Uppsala kommun - Administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Uppsala
Handläggare av bostadsanpassningsbidrag
Uppsala kommun / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker
Visa alla jobb hos Uppsala kommun i Uppsala

Enheten för bostadsanpassningsbidrag

Äldreförvaltningen är från 1 januari 2015 en ny förvaltning som arbetar på uppdrag av äldrenämnden. Förvaltningen är indelad i fem avdelningar. Avdelningen för förebyggande insatser är en av dem och där finns enheten för bostadsanpassningsbidrag.
Enheten för bostadsanpassningsbidrag svarar för myndighetsutövning utifrån lagen om bostadsanpassnignsbidrag och ansvarar för all handläggning av bostadsanpassningsbidrag för sökanden i hela Uppsala kommun, vilket innebär att vi arbetar för både äldreförvaltningen och omsorgsförvaltningen. Enheten tillhör dock äldreförvaltningen rent organisatoriskt.

Enheten för bostadsanpassningsbidrag består av en arbetsgrupp på cirka sju medarbetare. Arbetsplatsen är förlagd på Svartbäcksgatan 44.

Publiceringsdatum
2015-04-21

Dina arbetsuppgifter
Bostadsanpassningsbidraget är till för att personer i alla åldrar med funktionsnedsättning ska ha möjlighet till ett självständigt liv i sin egen bostad.

Som handläggare för bostadsanpassningsbidrag arbetar du med att utreda, bedöma och besluta om bidrag för enskilda personer utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. Du har egna ärenden där du, dina kollegor och enhetschefen har ett nära samarbete. I arbetet ingår att bedöma sökta åtgärder, värdera intyg, bedöma kostnader för byggarbeten, hantera offerter, skriva beslut, upprätta beställningar av entreprenadarbeten på enskilds uppdrag samt att hantera fakturor.

Arbetet som handläggare erbjuder en kombination av arbetet ute hos de som söker bidrag samt inne på kontoret. Du kommer att ha nära kontakt med de sökande och deras närstående, därför ser vi det som viktigt att du är duktig på att upprätta goda relationer och att du är serviceinriktad i ditt sätt att arbeta inom gränsen för dina arbetsuppgifter. Arbetet är omväxlande i sin svårighetsgrad och varierar mellan självständigt arbete och arbete tillsammans med kollegor och andra berörda parter. Samarbete med intygsgivare, fastighetsägare, entreprenörer samt andra myndigheter och huvudmän tillhör också de vardagliga arbetsuppgifterna, likaså att hålla sig ajour med gällande lagstiftningar, föreskrifter och domar som kan påverka handläggningen av bostadsanpassningsbidrag.

Du kommer att vara en del av äldreförvaltningen där du också kommer att samarbeta med andra professioner inom förvaltningen så som biståndshandläggare, strateger, chefer, administratörer, jurister med flera.

På enheten finns ett ständigt pågående kvalitetsarbete som du förväntas medverka i tillsammans med övriga handläggare och enhetschef, därför är det viktigt att du har ett stort engagemang och intresse för utvecklings- och kvalitetsarbete.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant, det kan till exempel vara arbetsterapeut- eller byggnadsteknisk examen eller annan utbildning.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. De personliga egenskaper vi ser som nödvändiga är att du är serviceinriktad, prestigelös, självgående, stresstålig och strukturerad. Du skall vara en god organisatör med förmåga att prioritera och organisera, gärna med erfarenhet av handläggning, kunna arbeta både självständigt och i grupp med en god samarbetsförmåga och ha ett intresse för kvalitetsutveckling samt att du har ett professionellt och positivt bemötande.

Vi ser det som nödvändigt att du har goda kunskaper om dokumentation och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. B-körkort och datorvana är ett krav.

Upplysningar
OBS! Vi har inför varje annonsering av en tjänst tagit beslut om var vi annonserar, vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal från säljare som erbjuder annonserings- och rekryteringshjälp till alla nedanstående upplysningslämnare.

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:

Jenny Björnström, enhetschef 018-727 66 68

Fackliga företrädare:
FSA, Nini Jansson 076-110 42 13
Vision, Anna-Maria Samuelsson 076-128 30 39

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta HR Center 018-727 23 02.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

"I Uppsala kommun vill vi ha mångfald i arbetslivet och ta till vara på de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten".

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidareanställning. 100 %. Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-05-20
Ange följande referens när du ansöker: ALN-2015-0108
Ansökan sker via företagets webbplats.

Företag
Uppsala kommun

Adress
Uppsala kommun
HR Center
75375 Uppsala

Kontorsadress
Kungsängsvägen 27

Jobbnummer
2259006

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uppsala kommun: