Handläggare - arbeta strategiskt med Polismyndighetens tillväxt

Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Uppsala, Västerås eller i hela Sverige

Polisenheten, Justitiedepartementet
Har du erfarenhet av arbete med frågor med koppling till myndighetsstyrning? Vill du arbeta med komplexa uppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten? Då kan det vara dig vi söker till rollen som handläggare med ansvar för bland annat strategiska frågor kopplade till Polismyndighetens tillväxt och utveckling.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som handläggare på polisenheten får du vara en del av den verksamhet som ansvarar för frågor som gäller polisverksamhet och styrningen av Polismyndigheten och Säkerhetspolisen. Enheten ansvarar också för bevakning och utveckling av internationellt polissamarbete och EU-lagstiftning.

Din vardag kommer att vara omvärldsstyrd. Du kommer att handlägga nationella polisiärt relaterade frågor vid polisenheten och att därmed bidra till att utveckla styrningen av Polismyndigheten. Arbetet innebär bland annat att ta fram underlag, bereda ärenden och driva processer inom enhetens ansvarsområden, i första hand strategiska frågor som rör Polismyndighetens tillväxt och utveckling. Tillsammans med professionella och kunniga kollegor bistår du regeringen och utför ett betydelsefullt arbete som bidrar till att utveckla och genomföra regeringens politik på området. Du arbetar i ett högt tempo med fokus på problemlösning och leverans.

Du har täta kontakter med andra relevanta enheter inom Regeringskansliet, med myndigheter och i vissa fall samverkan inom EU-strukturen och andra länders polisverksamhet.

Läs mer på www.regeringen.se.

Publiceringsdatum
2022-10-04

Bakgrund
Du har en akademisk examen eller annan jämförlig utbildning och längre erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet eller på strategisk nivå vid annan myndighet. Om du har erfarenhet från arbete vid Polismyndigheten och erfarenhet från EU-arbete eller andra internationella samarbeten under de senaste fem åren är det meriterande. Det är även meriterande om du har goda kunskaper om polisens verksamhet och myndighetsstyrning.

Dina egenskaper
För att trivas i rollen som handläggare på polisenheten behöver du kunna planera, strukturera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är van att driva egna processer framåt och har en god analytisk förmåga då frågorna vi hanterar ofta är av komplex natur. Du arbetar bra med andra människor, har lätt för att knyta kontakter och kan argumentera på ett smidigt och lyhört sätt. I händelsernas centrum får du vara beredd på det oförutsedda och du förväntas kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer krav på din flexibilitet. Du är en van skribent och har erfarenhet av att arbeta fram högkvalitativa skriftliga underlag och hålla i stringenta muntliga föredragningar anpassade till mottagaren. I en informations- och mötesrik verksamhet som vår förutsätter vi att du är bekväm med både svenska och engelska som arbetsspråk.

Övrig information
Vi erbjuder en tillsvidareanställning, som inleds med sex månaders provanställning.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Om du vill veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschefen Göran Millbert. Vill du veta mer om hur det är att arbeta på polisenheten kan du läsa mer här: Möt en medarbetare. Du är också välkommen att kontakta HR handläggare Helén Rodensjö. Fackliga kontaktpersoner är Anna Fridh Welin för Saco och Catharina de Grad för ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 17 oktober

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt samordning av samhällets krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Regeringskansliet

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831), http://www.regeringen.se

Jobbnummer
7040571

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: