Handläggare - arbeta på Socialförsäkringsenheten, Socialdepartementet

Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Uppsala, Västerås eller i hela Sverige

Vill du arbeta med frågor som rör ekonomisk familjepolitik och internationella socialförsäkringsfrågor?

På Socialdepartementet kommer du att möta utvecklande utmaningar, bidra till samhällsutvecklingen och samarbeta med högt kvalificerade medarbetare.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Som anställd på Socialförsäkringsenheten bidrar du till enhetens arbete med att utveckla och förvalta socialförsäkringen - ett område under ständig förändring som samspelar och anpassas till både nationella och internationella omvärldsfaktorer. Arbetet sker i högt tempo och är i hög grad problemlösningsfokuserat. Huvudsakliga arbetsuppgifter är framtagande av lagstiftningsprodukter, frågor kopplade till myndighetsstyrning av bland annat Försäkringskassan, framtagande av underlag och analyser till den politiska ledningen, budgetarbete och andra löpande arbetsuppgifter. Arbetet sker i nära dialog med såväl departementets ledning som med andra enheter, departement, myndigheter och organisationer. Arbetsuppgifterna kommer att spänna över socialförsäkringens olika områden, men med huvudsakligt fokus på frågor som rör ekonomisk familjepolitik, myndighetsstyrning och internationella socialförsäkringsfrågor.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Publiceringsdatum
2023-12-22

Bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen inom statsvetenskap, juridik eller ekonomi, alternativt har du en motsvarande examen som vi bedömer vara relevant.

Du har tidigare erfarenhet av kvalificerade handläggande eller utredande uppgifter inom socialförsäkrings-området. Vidare har du kunskap om svensk statsförvaltning samt kunskap om socialförsäkringen, dess regelverk, förmåner och administration.

Du måste ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift.

Meriterande är erfarenhet av handläggning av socialförsäkringsförmåner till barnhushåll, erfarenhet av arbete med internationella socialförsäkringsfrågor och erfarenhet av arbete för att motverka felaktiga utbetalningar och bidragsbrott inom socialförsäkringen.

Det är även meriterande med erfarenhet av arbete med myndighetsstyrning samt arbete i Regeringskansliet, annan politikerstyrd organisation, myndighet eller region.

Vi ser det som meriterande med kunskap om EU-arbete och socialförsäkringen i ett internationellt perspektiv.

Dina egenskaper

För att trivas i rollen som handläggare på Socialförsäkringsenheten behöver du självständigt kunna planera, strukturera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och ta ansvar för att hålla såväl korta deadlines som att driva långsiktiga processer framåt. Vi söker dig med gott omdöme och hög integritet som är initiativrik och samarbetsinriktad. Du har förmåga att knyta och utveckla kontakter. Du är analytisk och kan sammanställa och dra slutsatser utifrån omfattande och komplexa underlag.

Du får vara beredd på det oförutsedda och du förväntas kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer höga krav på din flexibilitet. Du har erfarenhet av att arbeta fram högkvalitativa skriftliga underlag och hålla stringenta muntliga föredragningar som anpassats till mottagaren.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper som innebär att du med dina förmågor kompletterar och fungerar väl på enheten. En väsentlig egenskap är att kunna behärska både detaljer och helhet och att utifrån ett pedagogiskt förhållnings­sätt informativt kunna förklara och förmedla komplexa frågor. Så även i extern kommunikation.

Övrig information
Tjänsten är en tillsvidare anställning som inleds med sex månaders provanställning och tillsätts så fort som möjligt.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Enhetschef Therese Karlberg på telefonnummer; 08-405 53 76.

Fackliga kontaktpersoner är Karina Åbom-Engberg och Jan Wahlströmför ST och Johan Storkirk för SACO. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 11 januari 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)

Jobbnummer
8351355

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: