Förvaltningsledare till IT-avdelningen i Östersund

Statens Servicecenter / Datajobb / Östersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Östersund, Strömsund, Sollefteå, Kramfors, Sundsvall eller i hela Sverige

Statens servicecenter utformar och erbjuder tjänster inom området administrativt stöd till myndigheter i syfte att uppnå sänkta kostnader med bibehållen eller ökad kvalitet för staten som helhet. Myndigheten, med ca 400 anställda, startade den 1 juni 2012 och finns i Gävle (HK), Göteborg, Eskilstuna, Stockholm och Östersund. Vi erbjuder ekonomi- och löneadministrativa tjänster samt e-handelstjänster. Statens servicecenter ska verka för att 50 procent av staten mätt i antalet anställda är anslutna till myndighetens tjänster vid utgången av år 2017. Detta ställer krav på ständig tillväxt av nya kunder, ökad effektivitet och utveckling av nya tjänsteområden. Vill du anta utmaningen tillsammans med oss?

Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera högkvalitativa och flexibla IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer. Förvaltningsstyrning enligt PM3 håller på att införas.
Arbetsuppgifter
Beskrivning av de huvudsakliga arbetsuppgifterna
Arbetet som Förvaltningsledare-IT för förvaltningsobjekten Digital kommunikation och Ärendehantering syftar till att säkerställa ett Statens servicecenter har ett kvalitativ och kostnadseffektivt systemstöd för kommunikation och kundservice.

Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvar
Som Förvaltningsledare-IT för förvaltningsobjekten Digital kommunikation och Ärendehantering ansvarar du för att:

• Styra den it-mässiga delen av förvaltningen för de system och tjänster som till hör förvaltningsobjekten (Kontaktcenterlösning, Webplattform, Ärendehantering) och genomföra den årliga förvaltningsplanen.
• Driva arbetet med att avropa/upphandla, implementera och förvalta ny funktionalitet för förvaltningsobjekten
• Ansvara för förvaltningsbudget, prognos och uppföljning kopplat till förvaltningsobjekten
• Följa upp SLA:er och avtal för IT-tjänster inom förvaltningsobjekten som levereras av extern part.
• Stötta arbetet med att driva den strategiska planen gällande förvaltningsobjekten och i samarbete med verksamheten upprätta förvaltningsplan för kommande period.
• Säkerställa att gällande riktlinjer för Informationssäkerhets efterlevs för förvaltningsobjektet.
• Utgöra hierarkisk eskaleringspunkt för incidenter.

Publiceringsdatum
2016-11-11

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen som systemvetare, ingenjör eller motsvarande utbildning.
• Minst 3 års erfarenhet från liknande roll som förvaltningsledare, systemägare eller systemansvarig på taktisk nivå.
• Erfarenhet av förvaltningsstyrning och grundläggande projektstyrning inom it-domänen.
• Erfarnehet av web, dokumenthantering, kontaktcenter eller supportlösningar.
• Erfarenhet och ansvar för att upphandla IT-tjänster och arbetat med SLA- och kostnadsuppföljning mot externa IT-leverantörer.

Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av ITIL
• Erfarenhet av förvaltningsstyrning med PM
• Erfarenhet från arbete inom offentlig sektor
• Erfarenhet om upphandling under Lag om offentlig upphandling (LOU).

Du bör ha följande förmågor:
• Strukturerad och målinriktad med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter.
• Kommunikativ och kunna hantera frågeställningar inom både IT- och affärsverksamhet.
• Analytisk med stor lyhördhet för verksamhetens behov.
• Inge förtroende internt såväl som externt.
• Att kunna samarbeta och hantera många olika kontaktytor

Övrig information
• All kommunikation såväl muntligt som skriftligt inom myndigheten sker på svenska
• Anställningen innebär en del resande
• Anställningen är 100 % och tillsvidare
• Anställningen är placerad i Östersund
• Vi tillämpar 6 månaders provanställning

Välkommen in med din ansökan senast den 30 november

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Ghazal Hernesten Voghoui Saco-S, tel. 070-665 29 45, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-11-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Adress
Statens Servicecenter
Statens servicecenter
FE-15
801 71 Gävle
80171 Gävle

Kontorsadress
Statens servicecenter
FE-15
801 71 Gävle

Jobbnummer
3156855

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: