Förvaltningsledare, Solna

Skatteverket / Datajobb / Solna
2013-09-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Förvaltningsledare, Solna" (publicerad 2014-10-08) ⬅️


Visa alla datajobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Dina arbetsuppgifter som förvaltningsledare innebär att du arbetar med förvaltningsplanering och uppföljning för att underhålla och vidareutveckla Skatteverkets IT-stöd. Du kommer att arbeta inom objektet utvecklingsplattformen som ansvarar för vidarutveckling och förvaltning av bl.a. systemutvecklingsprocessen, systemutvecklingsverktyg, tekniska ramverk, teknisk applikationsarkitektur samt stöd, styrning och utbildning inom objektets olika leveranser.

Du kommer bl.a. att ansvara för

• att verkställa förvaltningsplanens mål inom givna ramar på ett kostnadseffektivt sätt

• att förvaltningsprodukterna är användbara för objektverksamheten

• att verksamhetskomponenterna är aktuella och relevanta

• att godkänna leveranser från IT-parter.

I arbetsuppgifterna ingår bl.a.

• att identifiera behov på operativ nivå i samråd med berörda resursägare med hjälp av objektägare verksamhet

• att utarbeta förvaltningsplan tillsammans med förvaltningsledare-IT

• att upprätta löpande förvaltningsdokumentation och rapporteringsrutiner

• att kontinuerligt statusrapportera till objektägare

• att avvikelserapportera till objektfamiljens styrgrupp

• att prioritera och besluta inom ramen för förvaltningsplanen.

Skatteverket använder systemförvaltningsmodellen pm3 för förvaltningsstyrning. I rollen som verksamhetsnära förvaltningsledare ansvarar du för, och utvecklar, de leveranser som objektet ska producera. Du följer även upp leveranserna och dess kostnader. Tjänsten som förvaltningsledare är placerad inom IT-avdelningens strategienhet. Du kommer att ha ett nära samarbete med förvaltningsledare på IT-sidan för objektet samt med de verksamhetsnära objektsägarna för IKT-objekten (IKT= är ett begrepp inom pm3 för förutsättningsteknik, t.ex. tekniska plattformar och utvecklingsverktyg).

Strategienheten är strategiskt förvaltningsansvarig för Skatteverkets tre IKT-objekt. Enhetens arbete har därmed stor spännvidd och betydelse för Skatteverket, inte minst för en fortsatt utveckling av samspelet mellan verksamhet och IT. Vi erbjuder dig ett stimulerande arbete i en komplex IT-miljö, med kvalitetsmedvetna användare och goda utvecklingsmöjligheter.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter

• som är till nytta för medborgare och företag

• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald

• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling

• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig

• med minst tio års erfarenhet av att arbeta med applikationsutveckling och förvaltning i en större organisation

• med erfarenhet av att leverera och förvalta IT-stöd och miljöer för systemutveckling

• som är väl insatt i en systemutvecklingsprocess och de olika aktörernas och rollernas behov i processen

• med minst tre års erfarenhet och ansvar av budgetering, uppföljning och planering t.ex som projekt- eller förvaltningsledare

• med grundkunskaper inom IT-arkitektur

• med god proaktiv förmåga

• med god förmåga att kommunicera i tal och skrift

• med ett strukturerat arbetssätt

• med förmåga att hantera både helheter och detaljer

• med god förmåga att föra dialog och samarbeta på alla nivåer.

Det är meriterande om du har kunskaper om RUP och Scrum. Det är även meriterande om du tidigare har haft en ledande befattning, om du har köpt eller levererat IT-tjänster, om du har haft budgetansvar inom en IT-verksamhet, om du har arbetat med en förvaltningsmodell som t.ex. pm3 och om du har teknisk kompetens inom området applikationsutveckling.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Publiceringsdatum
2013-09-13

Arbetstider och omfattning
Ej specificerat , Ej specificerat , Tillsvidareanställning

Så ansöker du
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anders Schager, enhetschef 010-575 02 28
Susanne O'Konor, facklig kontaktperson SACO 010-574 85 55
Jan-Erik Åberg, facklig kontaktperson ST 010-574 89 75
Jill Åkerblom, HR-konsult 010-575 00 36

Företag
Skatteverket

Adress
Skatteverket
Personalenheten
17194 Solna

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Skatteverket
Senaste upphandlingen: Telefoni- och kommunikationstjänster

Jobbnummer
1651676

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: