Förvaltningsledare

Nacka kommun / Datajobb / Nacka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Nacka, Kristinehamn, Karlskoga, Storfors, Lekeberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Nacka kommun i Nacka, Nykvarn, Stockholm, Lidingö, Norrtälje eller i hela Sverige

IT-enheten i Nacka kommun ansvarar för gemensamma funktioner som datornätverk och IT- säkerhet. Genom vår specialistkompetens ser vi till att kommunen ständigt utvecklar sin förmåga att leverera god service till medborgarna. Vi sluter också avtal med leverantörer som kan leverera informationsteknik utifrån verksamheternas behov. IT-enheten har fått i uppdrag att ta över förvaltningen av samtliga IT-system som används av socialtjänstens verksamheter. Förvaltningsledaren kommer att till höra IT-enheten och rapporterar till systemägaren och IT-strategen. Förvaltningsledare ansvarar för att leda förvaltningsteamet som förutom förvaltningsledaren består av fyra systemadministratörer, objektsspecialister som kommer att finnas ute i verksamheten samt till viss del medarbetare inom kommunens Servicecenter.

Uppdrag

I uppdraget ingår att säkerställa drift och utveckling av systemen samt kravställande och kvalitetssäkring av insatser gällande förvaltningsorganisation och leverantörer. Processansvar för de processer och gränssnitt som utgör förvaltning samt för support av system med fokus på användbarhet i samverkan med servicedesk och objektspecialister. Modell och metodansvar för de modeller och rutiner som ingår i förvaltningsmodellen och för att säkerställa att de efterlevs samt att de anpassas efter behov. Delegerat budgetansvar i förvaltningsplan och rapportering av utfall.

leda testning av tjänsten samt utforma information till användare och supportfunktion i samband med versionsuppdatering

driva utvecklingsarbete i projektform, t.ex. i samband med införande av nya funktioner i verksamheten

driva arbetet med förvaltningsplanen

framdrift och uppföljning av incidenter och ändringar

ta fram statistik / analysera data

på uppdrag av processansvarig genomföra kravinsamling för identifierade förändringar

löpande planering / genomförande av insamling, analys / bearbetning av krav och behov i samarbete med alla intressenter (interna och externa leverantörer, förvaltning, användare, ägare)

Leda samverkan mellan parter i förvaltning och leverantörer för att säkerställa tillgänglighet av alla IT-system som bygger upp systemfunktionen (integrationer och central infrastruktur)

Stödja användarsupportprocesser så att supporten och objektsansvariga har den information de behöver för att kunna lösa så stor andel av incidenterna i första kontakten som möjligt (1:a och 2:a nivå),

Delta i upphandlingar och projekt som kan ha en relation till systemleveransen

IT-infrastruktur inklusive hårdvara, operativsystem och mjukvarusystem håller högsta standard

Se till att installation/konfiguration, drift och underhåll av hård- och mjukvara sköts effektivt

Driva ett tätt samarbete med objekts, aktivitetsansvariga, projektgrupper och förvaltningsledning så att förvaltning kan genomföras effektivt och i linje med riktlinjer och rutiner 

Publiceringsdatum
2015-11-20

Kvalifikationer
För att klara uppdraget förutsätts att du har  erfarenhet av arbetsledning/projektledning i större projekt eller som förvaltningsledare med ansvar för ett team. Du har tidigare arbetat med leverantörshantering och styrning av det. Du är väl insatt i Enterprise arkitektur ochförvaltningsmodeller som PM3 eller likvärdig modell. Mycket goda kunskaper i engelska och svenska både i tal och i skrift.

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet från att ha varit chef, eller förvaltningsuppdrag som t ex förvaltningsledare, systemförvaltare, systemadministratör / likvärdigt uppdrag för minst ett verksamhetskritiskt system. Vi ser gärna att du harerfarenhet av Pulsen Combine, IT-tekniska kunskaper från akademisk nivå. Goda kunskaper och erfarenheter av ITIL/ITSM är meriterande. Det är också meriterande att ha arbetat med strukturerad ärendehantering i ett servicedesksystem helst baserat på ITIL.

En förutsättning för att lyckas i uppdraget är personliga egenskaper som strukturerad, drivande, lätt för att engagera dig och bra på att lyssna. Du har en pedagogisk talang och är bra på att tolka och förklara. Du har lätt för att se till både helhet och detaljer, utan att vara petig i detaljnivå. 

Arbetsplatsen

Vi sitter i öppna, moderna lokaler i Nacka stadshus, mittemot Forum Nacka. Vi kan erbjuda växling till extra semesterdagar, tillgång till motionslokal och subvention av SL-kort. Vi har utökad flexibel arbetstid.

Anställning: heltid och tillsvidareanställning, tillträde enligt överenskommelse

Kontaktpersoner: Lotta Nordström, enhetschef IT enheten, tfn 08-718 87 61, Linda Herkommer, IT-projektledare, tfn 08-718 90 13

Sista dag att ansöka är 2015-12-04. Intervjuer sker löpande. Vi tar bara emot ansökningar via rekryteringssystemet och undanber oss kontakter från annonsförsäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-12-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Nacka Kommun

Adress
Nacka Kommun
Granitvägen 15
13181 Nacka

Kontorsadress
Granitvägen 15

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2538568

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Nacka kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Nacka kommun: