Förvaltare

Göteborgs kommun / Socialsekreterarjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Uddevalla eller i hela Sverige

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag.
Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser.
Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad.

Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss!

Publiceringsdatum
2023-05-11

Arbetsuppgifter
Förvaltarenhetens verksamhet riktas till vuxna göteborgare i hela staden som är i behov av Förvaltare/Gode män med speciell kompetens. Verksamheten styrs utifrån Föräldrabalken med beslut i Tingsrätten. Enheten består av Enhetschef, Förste Förvaltare, tolv Förvaltare/Gode män samt en Administrativ Förvaltare som kommer bli dina kollegor. Enheten är samlokaliserade med Boutredningsenheten som ligger inom samma arbetsplats. Vi erbjuder dig ett roligt och utmanande arbete bland engagerad personal och i trivsamma lokaler på Stora Badhusgatan.

Förvaltarenheten arbetar på uppdrag av Överförmyndarverksamheten som ansvarar för att ta fram (förordnar) Förvaltare och Gode män till personer med svår psykisk funktionsnedsättning, andra allvarliga sjukdomstillstånd, missbruk och annan svår social problematik, ibland i kombination. Förvaltarenheten träder in när det är svårt för en privat Godman /Förvaltare att vara personens stöd. Vi bistår personerna i ekonomiska, juridiska och sociala frågor. Vi bevakar personens rätt, förvaltar egendom samt sörjer för person. Personens (huvudmannens) behov står i centrum och arbetet med tydliga mål och individuella uppföljningar är en viktig del av förvaltarens utvecklingsarbete. Som Förvaltare/God man anställd på Förvaltarenheten ska man bidra till en ökad livskvalitet för personen utan att frånta den enskilde sitt eget ansvar. Förvaltaren samarbetar med professionella nätverk och med personens anhöriga om möjligt.

I din roll som Förvaltare kommer det dagliga arbetet bland annat innebära att ha kontakt med huvudmän och deras nätverk, ge råd i personliga förhållanden, bevaka rätten till vård- och omsorg och ansöka om olika insatser /bistånd efter behov. Arbetet inkluderar även att företräda huvudmännen inför myndigheter och domstolar, strukturera huvudmännens ekonomi, dokumentation och ekonomisk redovisning.

Kvalifikationer
Du som söker skall ha en högskoleexamen inom ekonomi, det sociala området, statskunskap/juridik eller annan likvärdig högskoleexamen som arbetsgivaren finner lämplig. Du har erfarenhet av och ett genuint intresse av att arbeta med målgruppen. Du har därav goda kunskaper om samhällsservice som sjukvård, socialtjänst / Lagen om stöd och service (LSS), samt kunskap om/intresse för juridik, administration och ekonomi samt mötet med människor med en problematisk livssituation.

Tidigare arbete som Förvaltare och God man är meriterande.

För att vara personligt förordnad som God man/Förvaltare finns krav att man har gått utbildning till God man, vilket ses som meriterande om du har gått. Utbildningen till God man kan efter bedömning genomföras i anslutning till tillträdet och bekostas då av arbetsgivaren.

Ditt förhållningssätt ska präglas av tilltro till huvudmannens vilja att vara delaktig och ansvarstagande för sin egen sociala situation. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll där du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har huvudmannens behov som utgångspunkt för ditt agerande.

Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål i din roll som förvaltare. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.

Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid och ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet. Du har även en förmåga att agera på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.

Överförmyndarförvaltningen genomför även vandelsprövning innan anställning kan ske.

Välkommen in med din ansökan!

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C140179".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Socialförvaltningen Centrum

Kontakt
Enhetschef
Cecilia Netzén
cecilia.netzen@socialcentrum.goteborg.se
031-3679747

Jobbnummer
7767171

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: