Forskningsassistent / Doktorand Inom Ertms Och Körbeteende På Jä

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, Stockholm, Göteborg, Borlänge, Lund eller i hela Sverige

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är en uppdragsmyndighet med cirka 200 anställda och en årlig omsättning på omkring 200 miljoner kronor. Till enheten Förare och Fordon, med placeringsort Linköping, söker vi en forskningsassistent/doktorand med inriktning på körbeteende och signalsystemet ERTMS för järnväg. Som forskningsassistent/doktorand kommer du att ha din anställning på VTI samtidigt som du antas till forskarutbildningen inom Transportplanering, KTH. Arbetet utförs i samarbete med Virtual Vehicle, Österrike, och innebär även vistelse där.

Publiceringsdatum
2019-01-18

Om tjänsten
VTI bedriver tillämpad forskning och kvalificerade utredningar inom transportområdet. Inom enheten Förare och Fordon bedrivs forskning inom flera miljö-, effektivitets- och trafiksäkerhetsrelaterade områden där interaktionen mellan förare och fordon står i fokus. Vanligaste trafikslagen är väg- respektive tågtrafik, och för båda dessa är körsimulering ett ofta använt verktyg. Tågbranchen står inför ett teknikskifte närmsta åren då nya tågskyddssystemet European Train Management System (ERTMS) ska införas. VTI har utvecklat avancerade modeller för tåg- och signalsimulering i samverkan med järnvägsbranchen och kommer att utveckla dessa vidare i flera projekt för att underlätta övergången till ERTMS. Potentialen till förbättrad kapacitet och trafiksäkerhet är stor, men införandet innebär också många utmaningar. Modeller över körbeteende behövs för att kunna optimera signalinställningar och därmed transportkapacitet, och i detta är VTIs tågsimulatorer ett unikt och viktigt verktyg. De har också tillämpning i prospektering av järnväg, då de kopplas via standarder som RailML för genomförande av körbarhetsanalyser. Ytterligare ett tillämpningsområde är träning för undvikande av kostsamt underhåll av spårväxlar som passerats på felaktigt sätt.

VTI samarbetar med andra ledande forskningsaktörer, och kring dessa frågor specifikt med österrikiska forskningsinstitutet Virtual Vehicle. Inom ramen för detta samarbete söker nu VTI en forskningsassistent/doktorand till området modellering av körbeteende på järnväg i anslutning till införandet av ERTMS.

Som forskningsassistent/doktorand anställs du vid VTI och Virtual Vehicle till lika delar men antas också till forskarutbildningen inom Transportplanering, KTH, där du har din huvudhandledare. Du tilldelas också bihandledare från VTI respektive Virtual Vehicle, och tillsammans med dessa formulerar du avhandlingens närmare inriktning. Kurser kan läsas ur utbudet på KTH och Linköpings universitet.

Inriktningen på arbetet är framtagande av en körbeteendemodell för integrerad optimering av ERTMS. Specifikt är detta avgränsat till körbeteendemodellering baserad på signalering, verifiering av data från dels körsimulering, dels operativ drift. I arbetet ingår också integrering av den framtagna modellen i ERTMS-optimering, kopplat till ett pågående projekt på VTI.

Arbetet består till ungefär hälften av teoretiskt arbete och till hälften av studier med förare i körsimulator. Det utförs i nära samarbete mellan VTI och Virtual Vehicle med del av tiden förlagd i Sverige och övrig del i Österrike.

På sikt ska arbetet bidra till effektmålet att förändra förares vanemässiga beteende och motivera förare att vidmakthålla tillräckliga och vedertagna säkerhetsmarginaler, baserade på signalsystem och förarstödsystem.

Förordnandetid
Förordnande som forskningsassistent/doktorand gäller formellt högst ett år i taget. Den som erhållit förordnande och med framgång ägnat sig åt forskarutbildning har förtur till fortsatt förordnande under de fyra år som tjänsten som forskningsassistent/doktorand gäller.

Profil
Du har en civilingenjörsutbildning eller motsvarande i elektroteknik och/eller farkostteknik, gärna med inriktning mot järnväg. Du har erfarenhet från järnvägsbranschen, helst med inriktning mot projektering, kapacitet, energianvändning, miljö, och riskbedömning. Internationell erfarenhet och ett väl utvecklat kontaktnät inom järnvägsbranschen är meriterande. Vidare kräver arbetet god organisatorisk förmåga, förmåga att samarbeta samt god förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska i både tal och skrift.

Mer information
Ytterligare information om tjänsten lämnas av forskningschef Anders Lindström, 08 - 555 365 09. Fackliga representanter är Jonas Ihlström, Saco, och Thomas Lundberg, ST, vilka du når via VTI:s växel, 013-20 40 00.

Information om hur vi hanterar dina personuppgifter kan du läsa om på www.vti.se

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan inklusive CV och andra handlingar som du vill åberopa. Märk din ansökan " forskningsassistent/doktorand inom ERTMS och körbeteende på järnväg, dnr. 2019/-0017-3.1" och skicka den till VTI, Personalenheten, 581 95 Linköping eller per e-post till vti@vti.se.

Sista ansökningsdag är den 25 januari 2019.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-01-25
Ange följande referens när du ansöker: dnr 2019/0017-3.1
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Jobbnummer
4562695

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut: