Forskarutbildning mot lic för verksamma lärare och förskollärare

Högskolan Dalarna / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Falun
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Högskolan Dalarna i Falun, Borlänge, Gagnef, Hofors, Leksand eller i hela Sverige

Högskolan Dalarna söker dig som är intresserad av forskarstudier i pedagogiskt arbete, med licentiatexamen som slutmål. Fem platser finns totalt. Forskarstudierna vänder sig till yrkesverksamma lärare och förskollärare, med olika examen och ämnesbehörigheter, som är anställda vid någon av de skolhuvudmän som är anslutna till Pedagogiskt utvecklingscentrum Dalarna (PUD). Forskningsprojekten är tänkta att beakta relationer mellan språk och lärande, inom språkämnen, såväl som inom andra skolämnen. De ska bedrivas med praktiknära, skolutvecklande ansatser.

Innehåll och studietakt
Forskarstudierna bedrivs i ämnet pedagogiskt arbete och följer dess allmänna studieplan. Pedagogiskt arbete är ett forskarutbildningsämne med fokus på lärar- och förskolläraryrkets utbildning, praktik och professionsutveckling. Centrala frågor handlar om undervisning, lärande, fostran och omsorg. Inom pedagogiskt arbete bedrivs forskning av direkt relevans för såväl lärar- och förskolläraryrkets praktiska verksamhet inom olika skolformer som lärarutbildning och lärarfortbildning. Det innebär till exempel att forskningsfrågor har en nära koppling till den pedagogiska praktiken och att kunskapsbidragen blir till gagn för utvecklingen av lärarutbildningens-, skolans- eller förskolans miljö. Det kan också innebära att verksamma lärare eller förskollärare engageras och blir delaktiga i forskningsprocessen. Av särskild betydelse i denna utlysning är att forskarstudierna har en tydlig praktiknära ansats då en av målsättningarna med projektet är att få tillstånd en forskningsförankrad samverkan mellan förskola/skola och högskola. En målsättning efter fullgjord utbildning är också att licentiaterna får visst ansvar och inflytande över skolutveckling inom den egna organisationen.

En forskarutbildning med licentiatexamen som slutmål motsvarar två års heltidsstudier. Studierna bedrivs på 80 % under 2,5 år, med fortsatt anställning hos skolhuvudmanhuvudman där den forskarstuderande arbetar upp till ordinarie tjänstgöringsnivå.

Relationer mellan språk och lärande
I dagens föränderliga samhälle med hög mobilitet ställs lärare och förskollärare inför en situation där de möter barn och ungdomar med varierad språklig bakgrund. Att skapa likvärdiga möjligheter för utveckling och lärande ställer lärare och förskollärare inför andra uppgifter och krav som kräver utveckling av tidigare arbetssätt och undervisningsformer. Att utveckla arbetssätt där elevers flerspråkighet används som resurs och att skapa god samverkan med föräldrar innebär nya utmaningar. Inte minst gäller detta stöttning av elevers språkliga utveckling i relation till utveckling av ämneskunskaper inom skolans alla olika områden. När det gäller den betydelsefulla tidiga utvecklingen av färdigheter i läsning och skrivning har förskolan och grundskolans tidigare år ett särskilt ansvar, men även ämnesundervisningen längre upp i åldrarna bär ett viktigt ansvar för att eleverna utvecklar sina respektive ämnesspråk i relation till skilda språkliga bakgrunder.

Denna utlysning riktar sig mot olika relationer mellan språk och lärande.Det kan till exempel röra sig om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt inom olika ämnen eller kunskapsområden i förskola och skola och förskola. Forskningsprojekten ska dock stå verksamheterna nära, till exempel kan kollegialt lärande vara en möjlig brygga mellan högskola och förskole- och skolverksamheter.

Behörighet och urval
För att kunna bli antagen till utbildning på forskarnivå i pedagogiskt arbete krävs att den sökande har såväl grundläggande som särskild behörighet, samt har sådan förmåga i övrigt som behövs för att tillgodogöra sig utbildningen. Geografisk spridning bland de antagna kommer att eftersträvas. Urval bland de sökande som uppvisar såväl grundläggande som särskild behörighet görs utifrån de sökandes uppvisade förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen i enlighet med den allmänna studieplanen.

Grundläggande behörighet har den som har avlagt en examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller som på annat sätt inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper. Det är också ett krav att besitta nödvändiga språkfärdigheter.

Särskild behörighet för antagning till forskarutbildning i pedagogiskt arbete har den som avlagt lärar- eller förskollärarexamen samt har minst två års pedagogisk yrkesverksamhet. Studerande som i annan ordning inom eller utom landet förvärvat motsvarande kunskaper kan antas till forskarutbildningen efter prövning.

För information om forskningsprofilen, finansiering, antagning och ansökningshandlingar, se grundannons på www.du.se/jobb.

Ansökan sker via vår webbplats senast 2018-03-15.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2017-12-05

Ersättning
Enligt Högskolan Dalarnas doktorandlönestege

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-03-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Olson, t.f studierektor forskarutbildningen maol@du.se 023 77 85 88
Sara Irisdotter Aldenmyr, Forskningsledare utbildning och lärande sia@du.se 023 77 88 51

Företag
Högskolan Dalarna

Adress
Högskolan Dalarna
Högskolan Dalarna
79188 Falun

Kontorsadress
Högskolan Dalarna

Jobbnummer
3838067

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Högskolan Dalarna

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Högskolan Dalarna: