Försäkringsutredare inom sjukförsäkringen, inriktning fördjupad utredning

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Falun
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Falun, Borlänge, Ovanåker, Norberg, Sandviken eller i hela Sverige

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Som försäkringsutredare hos oss utreder du och beslutar om personer har rätt till sjukpenning, tar reda på om de behöver rehabilitering och uppskattar när de kan börja arbeta igen. Du arbetar utifrån en färdig process, och hanterar ärenden för personer som bor i hela Sverige. När du utreder använder du den metod som passar bäst i det enskilda ärendet.

Du ska utreda, administrera och kontakta individer och samarbetspartners
I rollen som försäkringsutredare med inriktning fördjupad utredning handlägger du ansökningar om sjukpenning. Det kan bland annat innebära löpande dokumentation samt beräkningar och utbetalningar av ersättning. Du arbetar aktivt och fattar självständigt beslut om rätten till sjukpenning genom att tillämpa lagstiftningen och fastställda arbetsprocesser på ett korrekt och rättssäkert sätt. Arbetet innebär att du gör kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarintyg.

Som försäkringsutredare utreder och kartlägger du rehabiliteringsbehov och verkar tillsammans med andra aktörer såsom sjukvården och arbetsgivare för att individen så snart som möjligt kan komma åter i arbete. Du arbetar differentierat och arbetet präglas av tidiga insatser utifrån individens unika situation och behov. Du möter individen och samarbetspartners i telefon och skriftligen men även i digitala möten när behov finns. Du informerar och förklarar komplicerad information utifrån individens specifika behov. Dina kontakter präglas av lyhördhet, respekt och vilja att skapa trygghet och förståelse för sjukförsäkringen hos individen och samarbetspartners. Du samarbetar med dina kollegor vilket sker på plats eller digitalt. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper, dela erfarenheter och täcker upp för varandra vid behov.

Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• verkställer planer och processer samt ser till att dessa håller hög kvalitet.

Det är meriterande om du

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har professionell erfarenhet av att möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners
• har god pedagogisk förmåga.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2024-02-29

Övrig information
Två tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Placeringsort: Falun eller Borlänge.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontakt
Chef: Lena Olsson 010-119 94 00, Anna-Carin Kihlbom 010 - 11 99 430 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Kristian Stenervik, kristian.stenervik@forsakringskassan.se, 010-114 08 96 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Marcus Dufwa, tel. 010-111 76 56 Saco-S: Ellinor Eriksson, tel. 010-118 34 37 Seko: Eliza Grundström, tel. 010-115 34 02.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 18 mars. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ersättning
Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Försäkringskassan (org.nr 202100-5521), http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss

Jobbnummer
8505531

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: