Försäkringsutredare inom Avdelningen för sjukförsäkring, Växjö

Försäkringskassan / Administratörsjobb / Växjö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Växjö, Alvesta, Uppvidinge, Lessebo, Hylte eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Växjö, Emmaboda, Ljungby, Älmhult, Värnamo eller i hela Sverige

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Därför satsar vi på friskvård, möjlighet till flexibla arbetstider och vissa möjligheter till distansarbete. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Avdelningen för sjukförsäkring
Inom avdelningen för sjukförsäkring möter vi kunder som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Vi lägger stort fokus vid att göra rättssäkra bedömningar så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Våra kunder har olika behov av stöd från Försäkringskassan, och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som Försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Dina kunder har oftast redan börjat arbeta igen när de lämnar in sin ansökan. Det är avgörande för arbetet att du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra.

Ditt arbete innebär att göra utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. Arbetsuppgifterna är i huvudsak administrativa och innehåller uträkningar av inkomster samt utbetalningar. I arbetet ingår även att fatta beslut och förklara dessa för kunder som inte får den ersättning som de ansökt om. Vid behov tar du kontakt med kunder, arbetsgivare och sjukvården, via telefon, brev eller e-post. Du dokumenterar löpande vad som händer i alla ärenden.

Som Försäkringsutredare kommer du att ingå i ett team. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Utöver detta ansvarar teamet för planering och fördelning av arbetet.

Som nyanställd erbjuds du introduktionsutbildning för ditt nya uppdrag och stöd av handledare under den första tiden. 

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån kundens behov
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem

Det är meriterande om du:

• har erfarenhet av administrativt arbete
• har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har god förmåga att professionellt bemöta människor i svåra livssituationer
• har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar
• har kunskaper inom SGI (sjukpenninggrundande inkomst)

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2016-10-20

Övrig information
Ett antal tjänster som Försäkringsutredare. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt.Arbetspsykologiska tester kan komma att användas som en del av urvalsprocessen i den här rekryteringen. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Frida Holm Johansson, tel 010-118 39 01, HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Joakim Lindström, 010-118 68 04. Fackförbundet ST: Bahhar Mohammadi, 010-118 38 87, Saco-S: Elizabeth Lopez, 010-118 55 29

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 10 november 2016 märkt med diarienummer 059888-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-11-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10531 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
3116761

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: