Försäkringsutredare

Försäkringskassan / Administratörsjobb / Karlshamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Karlshamn, Sölvesborg, Olofström, Bromölla, Ronneby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Karlshamn, Sölvesborg, Olofström, Ronneby, Karlskrona eller i hela Sverige

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker försäkringsutredare arbetshjälpmedel med ytterligare försäkringsområde bostadstillägg

Avdelningen för FV Kundmöte

Placering: Karlshamn

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

Just nu söker vi försäkringsutredare arbetshjälpmedel, med ytterligare försäkringsområde bostadstillägg. I rollen som försäkringsutredare blir det aktuellt för dig att arbeta parallellt med båda förmånerna.

När du arbetar med arbetshjälpmedel möter du kunder som har en funktionsnedsättning som gör att de inte kan utföra sitt arbete med den utrustning som finns på arbetsplatsen. Du möter också kunder som behöver arbetshjälpmedel som en del av en rehabilitering. Kunderna har olika behov beroende på yrke och funktionsnedsättning och du gör en individuell bedömning i varje enskilt ärende. Du samarbetar bland annat med arbetsgivare, leverantörer av arbetshjälpmedel, hälso- och sjukvården, intresseorganisationer och Arbetsmiljöverket. Du skapar förutsättningar för en effektiv samverkan med dessa.

När du arbetar med bostadstillägg möter du kunder som är i behov av ekonomiskt stöd för att betala sin boendekostnad. Kunderna kan ha både medicinska och ekonomiska svårigheter. Du handlägger och fattar beslut om bostadstilläggets storlek samt om det ska betalas ut under en begränsad tid eller tillsvidare. Du gör ekonomiska uträkningar gällande räntekostnader, bidragsgrundande inkomster samt för personer som bedriver enskild näringsverksamhet. Du ansvarar för administrationen av utbetalningar. Du samarbetar med bland annat Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket, fastighetsbolag och banker.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2016-10-10

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiskt test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Cecilia Ljungberg 010-112 43 48 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Anneli Wetterholt 010-118 68 12 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Patrik Sjöstedt, 010-112 41 81 Saco-S: Erica Johanssson, 010- 114 16 23, Seko: Ann-Charlotte Pagden 010- 11 77 253

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 28 oktober 2016 märkt med diarienummer 057696-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-10-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10531 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
3096677

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: