Försäkringskassan söker försäkringsutredare inom sjukförsäkring

Försäkringskassan / Administratörsjobb / Borås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Borås, Bollebygd, Svenljunga, Ulricehamn, Alingsås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Borås, Ale, Göteborg, Kungsbacka, Kungälv eller i hela Sverige

På Avdelningen för sjukförsäkringen arbetar drygt 4 000 personer fördelat på cirka 55 platser i landet. Vi möter människor som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. De personer vi arbetar med har olika behov av stöd från Försäkringskassan och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare inom sjukförsäkring ansvarar du för att handlägga ansökningar och besluta om rätt till sjukpenning. De försäkrade du möter är oftast tillbaka i arbete/åter arbetssökande när du påbörjar din handläggning. Arbetet innebär att du gör vissa utredningar och analyser av underlag för att kunna ta rättssäkra beslut om rätten till sjukpenning. Du utreder och beslutar även om sjukpenninggrundande inkomst samt gör utbetalningar. Vid behov har du kontakt med den försäkrade, arbetsgivare och/eller sjukvården. Du ansvarar även för att på ett tydligt och enkelt sätt förklara beslut för försäkrade som inte får den ersättning de ansökt om.

I arbetet som försäkringsutredare, sjukförsäkring ingår också att ta emot generella telefonsamtal och frågor inom hela sjukförsäkringsområdet. I dessa kontakter identifierar du personens behov och ger relevant information och stöd. Kommunikationen sker via telefon/personliga webbmöten. Kontakter med försäkrad sker också interaktivt via olika sociala media. Det ingår i dina arbetsuppgifter att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden. I samtliga kontakter med försäkrade ansvarar du för att vägleda i Försäkringskassans självbetjäningstjänster. I uppdraget som försäkringsutredare, sjukförsäkring kan tillkomma andra arbetsuppgifter som ingår i avdelningen sjukförsäkringens ansvarsområde.

Avgörande för att du ska lyckas i uppdraget som försäkringsutredare, sjukförsäkring är att du har kunskap och förmåga att tillämpa gällande lagstiftningen på ett rättssäkert sätt, så att både beslut om ersättning och den information du ger är korrekt. Dessutom krävs att du kan arbeta effektivt och strukturerat och enligt givna processer. Vårt bemötande av de försäkrade ska alltid präglas av respekt.

Du kommer att ingå i ett team som ansvarar för daglig planering och fördelning av arbetet. I teamet arbetar ni aktivt och strukturerat med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter.

Som nyanställd får du en omfattande introduktionsutbildning och stöd av såväl chef, utsedda handledare som olika stödfunktioner t.ex. specialist och försäkringsmedicinsk rådgivare.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos våra försäkrade och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån de försäkrades behov
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem

Det är meriterande om du:

• har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har erfarenhet av arbete inom socialförsäkringen
• har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar
• har erfarenhet av att ge service via telefon
• har goda kunskaper om Försäkringskassans självbetjäningstjänster

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2017-03-21

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontakt
Chef (för frågor om tjänsten): Madeleine Hall, 010-119 52 21. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Klara Skoog, 010-119 57 41. Fackförbundet ST: Ann-Christin Magnusson, 010-119 49 07, Saco-S: Hans-Peter Moritz, 010- 119 49 92, Seko: f.seko@forsakringskassan.se.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 4 april 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet och ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Deltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-04-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Jobbnummer
3387671

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: