Försäkringshandläggare inom Återkrav arbetsskador i Göteborg

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Göteborg, Kungälv, Kungsbacka, Tjörn, Stenungsund eller i hela Sverige

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.

När du arbetar med återkrav möter du människor som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder och därför kan bli återbetalningsskyldiga. Du ansvarar för hela utredningen efter en impuls om felaktig utbetalning. Du utreder orsaken till den felaktiga utbetalningen, vilket kräver en objektiv bedömning av hur felet uppstod. I förekommande fall förmedlar du negativa beslut till personer som befinner sig i en ekonomiskt svår situation. I ditt arbete har du kontakt med bland annat Kronofogdemyndigheten, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Polisen och kommunerna.

Vi söker dig som

• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du:

• har arbetat med handläggning och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har erfarenhet att arbeta med ekonomiska beräkningar

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2021-03-09

Övrig information
1-3 tjänster, tillsvidare på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontaktuppgifter för detta jobb
Chef: Susanne Elvind, tel 010-119 63 04 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Sarah Isaksson, tel 010-112 23 14 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Lisa Wiklund, tel 010-111 26 81, Hani Baloch, tel 010-119 50 02, Saco-S: Marie Ankarman, tel 010-112 02 89 och Seko: Eliza Grundström, tel 010-115 34 02.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 28 mars 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-03-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Försäkringskassan (org.nr 202100-5521), http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss

Jobbnummer
5617885

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: