Företagsläkare, företagshälsovård

Kristianstads kommun / Läkarjobb / Kristianstad
2018-02-27
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Företagsläkare, företagshälsovård" (publicerad 2018-08-29) ⬅️


Visa alla läkarjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 83 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vi är närmre 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för kreativa människor som vill lyfta tillsammans med oss. Vårt arbete gör skillnad i människors vardag!

Kommunledningskontoret ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger.



Nu söker vi en kvalitetsmedveten och utvecklingsinriktad företagsläkare till kommunens företagshälsovård! Är det du?

Arbetsmiljöenheten, AME, är Kristianstads kommuns inbyggda företagshälsa för kommunens förvaltningar och anslutna kommunala bolag.

Enhetens huvuduppgift är att ge förvaltningar och kommunala bolag stöd i arbetsmiljöarbetet, hälso-, friskvårds- och rehabiliteringsarbetet utifrån en oberoende expertroll och Arbetsmiljölagens intentioner. Vi arbetar förebyggande och hälsofrämjande före rehabiliterande samt med grupp och organisation före individ. Arbetet bedrivs till stor del i team.

Vi har bred kompetens inom arbetsmiljö- och rehabiliteringsområdet och ett välfungerande mångårigt samarbete med förvaltningar och kommunala bolag. På arbetsmiljöenheten är vi tolv medarbetare innefattande företagsläkare, folkhälsopedagog, arbetsmiljöingenjör, ergonom, sjuksköterska, beteendevetare, psykolog, administratör och enhetschef. Vi arbetar med ständiga förbättringar och vill med en egen god arbetsmiljö vara ett gott exempel för våra kunder. Verksamheten är till största delen anslagsfinansierad.

Publiceringsdatum
2018-02-27

Dina arbetsuppgifter
Som företagsläkare hos oss på Arbetsmiljöenheten arbetar du i oberoende expertroll med traditionellt individrelaterat arbete i form av medicinska kontroller, arbetsförmågebedömningar och stöttning i rehabilitering inklusive alkohol- och drogrehabilitering. I ditt arbete ingår att handleda övrig personal på AME rörande medicinska frågor. En stor del av arbetet innebär rådgivning till arbetsgivare, utbildningar inom arbetsmiljö- och rehabiliteringsområdet samt externt nätverksarbete som exempelvis med Försäkringskassan, sjukvårdens aktörer och företagsläkarkollegor i olika nätverk. I arbetet ingår också att hålla i utbildningar inom arbetsmiljö- och rehabiliteringsområdet. Vi dokumenterar i journalsystemet CGM J4.



Du har det medicinska ledningsansvaret för verksamheten och ett nära samarbete med enhetschef. Kommunen köper behandling vid alkohol- och drogberoende och AME hjälper medarbetare och arbetsgivare med rehabiliteringen gentemot arbete. Företagsläkaren är också MRO-ansvarig. I arbetet som företagsläkare ingår kunskapsförmedling till medarbetare inom Arbetsmiljöenheten och ut i kundernas organisationer. Därför har du liksom övriga medarbetare på enheten stora möjligheter till att inom tjänsten vidareutbilda dig inom arbetsmiljö- och rehabiliteringsområdet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är specialistutbildad läkare och har långvarig erfarenhet av patientnära arbete. Du har rehabiliteringserfarenhet och vana av journalsystem och digital dokumentation. Det är meriterande om du är utbildad specialist i företagshälsovård, arbetsmedicin, arbets- och miljömedicin eller har MRO-utbildning. Erfarenhet av företagshälsa, arbetsrehabilitering eller kompetens att utföra arbets-EKG är även det meriterande. Du kan hantera Officepaket och kommunicera väl både muntligt och skriftligt. Körkort är ett krav.

Vi söker en medarbetare som är kvalitetsmedveten och utvecklingsinriktad då vårt arbete utgår från kvalitetsledningssystem enligt ISO 9001:2015. I arbetet ska du kunna arbeta självständigt men även kunna samarbeta med övriga kollegor. Du behöver kunna hantera periodvis hög arbetsbelastning. Då våra kunder är viktiga för oss så krävs det att du har en helhetssyn på uppdraget och en god kommunikativ förmåga.



Anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse. Placering är på Björkhem i Kristianstad med bra förbindelser via buss från centralstationen.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa enhetschef David Jönsson på tfn 044-13 57 17 eller företagsläkare Eva Sjöberg på tfn 044-13 59 63.

Sista ansökningsdag är 2018-03-25.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-03-25
Ange följande referens när du ansöker: KLK-2018/120
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
David Jönsson 044-13 57 17

Företag
Kristianstads kommun

Adress
Kristianstads kommun
Västra storgatan 12
29132 Kristiansstad

Kontorsadress
Västra storgatan 12

Jobbnummer
3990359

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: