Financial Controller - ansvara för budget, prognos och uppföljning

Exportkreditnämnden / Controllerjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Exportkreditnämnden i Stockholm, Göteborg eller i hela Sverige

Är du en engagerad financial controller som trivs med många kontaktytor? Har du dessutom erfarenhet av att arbeta med ekonomisk uppföljning, prognosarbete, budgetprocesser och bokslut? Då kan denna tjänst vara något för dig!
Vi erbjuder dig
Som medarbetare på Exportkreditnämnden bidrar du till vårt uppdrag att främja svensk export och svenska företags internationalisering.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med samhällsviktiga och utvecklande arbetsuppgifter i en global miljö.

På EKN får du möjlighet att utvecklas, utmanas och bidra med din kompetens. Vårt arbetsklimat präglas av engagemang och kundfokus. Här välkomnas du av 160 erfarna kollegor, som drivs av att möjliggöra fler och säkra exportaffärer för svenska företag och att göra svåra marknader tillgängliga.

Våra kontor är belägna centralt. Läs gärna mer om våra https://www.ekn.se/om-ekn/jobba-hos-oss/vi-erbjuder-dig/.

Dina framtida arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som financial controller består ta fram och presentera strukturerade analyser och rapporter. Du har ansvar för hela EKN:s budget, prognosuppföljning och stöttar i HR-controlling. Därtill har du en samordnande roll för personal- och driftkostnader och träffar löpande kostnadsställeansvariga tillsammans med ekonomichef. I arbetsuppgifterna ingår även att rapportera resultat och måluppfyllnad av driftkostnader samt att klarlägga ekonomiska händelser, orsaker och konsekvenser. Du har ansvar för den statliga uppföljningen till ESV och SKV. Därutöver ansvar att effektivisera och utveckla processer och rutiner inom ekonomistyrning.

En annan del i arbetet består av att ta fram årsredovisning och tertialrapporter samt att göra analyser av underlagen. I tjänsten ingår många kontakter, såväl internt som externt, med t.ex. andra myndigheter, chefer, extern- och internrevisorer. Utöver ovan beskrivning har du också ägandeskap över olika projekt inom ekonomiområdet t.ex. månadsbokslut. Även andra typer av arbetsuppgifter förekommer då ekonomigruppen består av fem personer som hjälps åt att uppnå deadlines. Tjänsten som financial controller är ny på EKN och det finns delvis möjligheter att påverka dess innehåll.

Ditt framtida team/avdelning

Ekonomienheten ansvarar för löpande redovisning, rapportering, budgetprocess och upphandling. Inklusive EKN:s ekonomichef består gruppen av fem medarbetare och du kommer att rapportera till ekonomichefen.

Publiceringsdatum
2024-02-14

Bakgrund
Vi söker dig med relevant ekonomiutbildning på högskolenivå, gärna inom redovisning. Alternativt har du motsvarande förvärvad arbetslivserfarenhet som EKN bedömer som likvärdig. Du har minst 3 års aktuell arbetslivserfarenhet som controller. Om du har erfarenhet av statlig redovisning och eller ekonomistyrning är det meriterande liksom erfarenhet av finansiell sektor och HR-controlling.

Du behöver ha goda kunskaper i MS Office och främst Excel en hög digital mognad. Det är meriterande med kunskaper inom Visma Proceedo Unit4 ERP (fd Agresso), Qlick View/Qlick Sense, Pricka.

Då vi verkar i ett internationellt sammanhang behöver du ha goda kunskaper i såväl svenska som engelska.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Dina egenskaper
Du har god förmåga att planera och prioritera ditt arbete på ett strukturerat sätt. Du tycker om att ta ansvar och driva ditt eget arbete framåt samtidigt som du är noggrann och lägger märke till detaljer. Du har en god analytiskförmåga, anpassar dig enkelt till förändrade omständigheter och ser möjligheter i detta. Då arbetet innebär många kontakter såväl internt som externt behöver du vara samarbetsinriktad och ha lätt för att bygga goda relationer. Att vara serviceinriktad kommer naturligt för dig och du har intresse, vilja och förmåga till att hjälpa andra, där du gör ditt yttersta för att leverera lösningar.

Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på vårt huvudkontor i Stockholm. Provanställning kan komma att tillämpas.

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

I denna rekrytering använder vi oss av urvalsfrågor som du svarar på i samband med att du skickar in din ansökan. Dina svar kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör.

Arbetsprover och arbetspsykologiska tester kan komma att tillämpas i rekryteringen.

En anställning på EKN kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Sista ansökningsdag är den 6 mars 2024.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss säljsamtal gällande rekryteringslösningar och annonseringskanaler, då vi har valt samarbetspartners för denna rekrytering.

Om EKN
EKN har regeringens uppdrag att främja svensk export och svenska företags internationalisering, genom att erbjuda garantier för betalning och finansiering, tillsammans med rådgivning om affärsstruktur och riskhantering. Tjänsterna ger en större säkerhet, ökad konkurrenskraft och fler möjligheter till lyckade exportaffärer.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/3".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Exportkreditnämnden (org.nr 202100-2098)

Arbetsplats
Affärsutveckling och affärsstöd, Ekonomi

Kontakt
Petter Ström, Ekonomichef
08-7880050

Jobbnummer
8470846

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Exportkreditnämnden

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Exportkreditnämnden: