Fastighetsstrateg

Säffle Kommun / Företagsekonomjobb / Säffle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla företagsekonomjobb i Säffle, Åmål, Grums, Bengtsfors, Hammarö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Säffle Kommun i Säffle, Åmål, Karlstad, Sotenäs eller i hela Sverige

I Säffle kommun både kan, vill och vågar vi. Vi har en öppen attityd och välkomnar det nya. Vi värnar om varandra och samhällets växtkraft. Vi är kända för vårt goda värdskap och med stolthet säger vi att vi är Säfflebor - så har vi formulerat vår vision om hur vi vill leva i Säffle 2026




Publiceringsdatum
2020-11-06

Beskrivning
Fastighetsstrategen har ett viktigt uppdrag som ansvarig för kommunens strategiska mark- och fastighetsplanering.

Genom den strategiska planeringen ska kommunens verksamheter erbjudas ändamålsenliga och kostnadseffektiva lokaler. Fastighetsstrategen har också ett särskilt ansvar för omvärldsbevakning och att följa den lokala fastighetsmarknaden i ett exploateringsperspektiv och för verksamheternas och näringslivets behov. Inom fastighetsprocessen hanteras stora ekonomiska värden som strategen har att förvalta i enlighet med budget, verksamhetsplaner och förvaltningsavtal.

I tjänsten ingår att leda och utveckla processerna som ska ta fram kommunens Lokalförsörjningsplan samt Mark- och exploateringsplan. Som strateg ska du även vara fackförvaltningarna behjälplig med framtagande av lokal- och markbehov.

Fastighetsstrategen har vidare ett övergripande ansvar för bevakning av mark- och lokalbestånd, behov, nyttjande och avveckling av mark och lokaler på såväl kort som lång sikt.

Tjänsten har beställaransvar gentemot externa hyresvärdar och ansvarar för framskrivning av beslut i mark- och fastighetsfrågor vid införskaffning eller avveckling av mark samt ny-,om- och tillbyggnader samt avyttringar med tillhörande uppföljning och återrapportering.

Tjänsten är kommunens kontaktperson i hyresrelaterade frågor.

Dina arbetsuppgifter
- Bevaka kommunens ägarroll för de fastigheter som Säfflebostäder förvaltar åt kommunen.
- Ansvarig handläggare för kommunens fastighetsrelaterade investeringsplanering med behovsanalyser, lokalförsörjningsplan, investeringsärenden m.m.
- Leda kommunens strategiska lokalförsörjning tillsammans med lokalförsörjningsgruppen.
- Stöd till förvaltningarna i lokalförändringsärenden, avtalsärenden med mera.
- Analysera fastighetsekonomiska konsekvenserna av olika lokalalternativ.
- Framtagande av Mark- och exploateringsplan.
- Medverka i planberedning och etableringsgrupp.
- Ha kännedom om, samordna och dokumentera verksamheternas långsiktiga behov av tomtmark.
- Kontaktperson mot hyresgäster, allmänheten och kommunens organisation i div. strategiska fastighetsrelaterade ärenden.
- Budgetering och uppföljning av drift och investeringar för kommunens fastighetsbestånd i samråd med KS ekonom.
- Representera kommunen i detaljplaner som representant för behovet av mark för kommunala verksamhetsfastigheter och anläggningar.

Utbildning

- Högskoleutbildning med inriktning mot fastighetsekonomi och erfarenhet av att göra fastighetsekonomiska analyser och bedömningar eller likvärdigt.
- Körkort

Kompetens och erfarenhet

- Minst 5 års yrkeserfarenhet från fastighetsbranschen som t.ex. som fastighetsekonom, fastighetsförvaltare eller projektledare.
- Erfarenhet från lokalförsörjningsprocesser i kommuner är meriterande.
- Goda kunskaper i Office-paketet
- Utrycka sig väl skriftligt och muntligt i svenska

Dina personliga egenskaper
- Affärsmässig Förstår och tillämpar affärsmässiga principer. Fokuserar på kostnader, intäkter, vinst, marknader och vad som kan ge störst avkastning och kundnytta.
- Problemlösande Analyserar och bryter ned problem i sina beståndsdelar. Ser sammanhang och prioriterar rätt frågor. Arbetar bra med komplexa frågor och löser komplicerade problem.
- Självständig Tar ansvar för sina uppgifter. Strukturerar själv sitt angreppssätt och driver sina processer vidare.
- Övertygande Är duktig på att påverka och övertyga. Får andra att ändra åsikt eller beteende utifrån kommunnyttan.
- Samarbetsförmåga Arbetar bra med andra människor. Relaterar sig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.

I Säffle kommun gillar vi olika. Vi strävar efter att våra medarbetare ska spegla våra invånare och värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk för redan tillsvidareanställda medarbetare.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Säffle kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Vi undanber oss kontakt med annonsförsäljare och övriga media i den här rekryteringen.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 15 mars eller tidigare enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-11-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Säffle kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2020/102".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Säffle kommun (org.nr 212000-1900)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Kommunstyrelsen, Kanslienheten

Jobbnummer
5432875

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Säffle Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Säffle Kommun: