Familjerättssekreterare

Gävle kommun, Myndighetskontoret / Socialsekreterarjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gävle kommun, Myndighetskontoret i Gävle

Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!

Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för barn, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!

Publiceringsdatum
2024-04-08

Arbetsuppgifter
Vill du ha ett spännande och omväxlande arbete där du gör skillnad varje dag? Vi på Familjerättsenheten söker nu en skicklig och erfaren kollega till oss. Vi har ett spännande arbete där vi har barnrättsfokus utifrån Barnkonventionen och vi präglar vårt arbete med innovation. Tillsammans gör vi Gävle värdefullt.

I uppdrag som familjerättssekreterare på Familjerätten utreder och handlägger du vårdnads-, boende och umgängesfrågor på begäran av tingsrätten. Samt handlägger umgängesärenden med umgängesstöd och kontaktperson. Vi arbetar även inom verksamhetsområdet adoptioner och utreder och handlägger faderskap och föräldraskap.

Vi har vidare uppdrag att arbeta förebyggande genom konfliktlösande samarbetssamtal med separerade föräldrar där fokus alltid är på barnets bästa. Det kan ske genom uppdrag från tingsrätten eller genom föräldrars ansökan. Till hösten satsar vi på att starta upp Biffgrupper för att ge stöd till våra föräldrar inom familjerätten. I kikaren ligger även en chatt som är under upparbetning för att underlätta kontakten, till oss. Vi ser det förebyggande arbetet som viktigt och har dagligen en informativ roll till medborgare i form av råd och stöd.

Hos oss på Familjerätten har samarbete och samverkan en betydande roll i vårt arbete och vi söker former för arbete med andra viktiga personer för barns skydd och trygghet. Utvecklingsarbeten är viktigt och just nu har vi ett samverkansarbete med utredare på Jämnställdhetsmyndigheten för att ytterligare stärka barnperspektivet för våra barn och unga. Vi stärker vår kompetens och satsar på att utbilda oss inom våld i nära relation. Vi har ett tydligt barnperspektiv med Föräldrabalken och Barnkonventionen som våra styrdokument. Tillsammans med oss kommer du vara en viktig del i det arbetet och driva utvecklingen framåt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en godkänd socionomexamen och som har erfarenhet av socialt handläggnings- och utredningsarbete. Du ska även ha god dokumentationsvana

Det är önskvärt om du tidigare arbetat med familjerätt och har arbetat med att ha samtal med barn och unga. Det är meriterande om du har arbetat med att ha svåra och komplexa samtal med vuxna.

För att lyckas i rollen som familjerättssekreterare ska du kunna skriva tydligt och välstrukturerat, inneha en god analytisk förmåga samt anpassa dina texter utifrån den tilltänkta målgruppen utifrån ett stärkt barnperspektiv. Vi ser att du har god kunskap att se vad som behöver prioriteras och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat.

Du ska kunna planera och organisera ditt arbete. Du har lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter. Du har ett prestigelöst förhållningssätt i ditt samarbete med andra. Du tar egna initiativ, är modig och har förmågan att skilja på sak och person. Du är en god lyssnare och kan och plocka fram det viktiga i komplexa samtal. Självklart är gruppen och dina kollegor viktiga för att stärka arbetet ytterligare.

Kvalitet, bemötande och samarbete är viktiga framgångsfaktorer i vår gemensamma värdegrund. För dig är det självklart att utgå från det i mötet med klienter, kunder, anhöriga och varandra.

Körkort och körvana är meriterande.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat. Om du har skyddad identitet ber vid dig att ta kontakt med rekryterande chef, skicka inte in din ansökan digitalt.

Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-04-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C186190".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Gävle kommun (org.nr 212000-2338)

Arbetsplats
Gävle kommun, Myndighetskontoret

Kontakt
Enhetschef
Christina Andersson
christina.andersson@gavle.se
026-179845

Jobbnummer
8595395

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gävle kommun, Myndighetskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gävle kommun, Myndighetskontoret: