Familjehemssekreterare till Enheten för familjehem och familjerä

Örebro kommun / Administratörsjobb / Örebro
2019-03-05
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare till Enheten för familjehem och familjerä" (publicerad 2019-06-11) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro, Kumla, Nora, Ljusnarsberg eller i hela Sverige

Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Som nyanställd hos oss får du en successiv introduktion i arbetet. Vi har ett faddersystem, en kompetensplan och regelbundna handledningstider. Vi hoppas att du blir en av oss!

Om tjänsten
Du kommer tillhöra en grupp som arbetar med rekrytering, utredning och stöd till familjehem, jourhem och kontaktfamiljer. Gruppen tillhandahåller även stöd till föräldrar.

Som socialsekreterare inom Socialförvaltningens myndighetsutövning erbjuder vi dig en gedigen grund i din yrkesutövning och en mängd förmåner. Du får:
• Grundlig introduktion efter anställning
- En fadder som stöd i praktiska frågor
- Fördjupning och specialisering i en kompetenstrappa
- Kringresurser såsom administratör och transportör
- Regelbunden handledning

Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Stöd till familjehem som har tillfälliga placeringar
- Utredning av familjehem
- Arbeta utifrån beprövad kunskapsteori och evidensbaserade metoder
- Känner till och följer gällande lagar, policys och rutiner för verksamheten
- Arbeta och dokumenterar i de verksamhetssystem som finns

Kompetenskrav
- Socionomexamen
• dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning inom socialförvaltning
- B-körkort med behörighet för manuell växellåda

Som familjehemssekreterare är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Arbetet ställer krav på dig att vara stresstålig och tycka om att både arbeta självständigt och att samarbeta med såväl den egna arbetsgruppen som med andra enheter inom socialtjänsten. Du har förmåga att sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande
- Erfarenhet av familjehemsvård
- Erfarenhet/kunskap att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum)
- Erfarenhet/kunskap att arbeta med MI (Motiverande samtal)
- Erfarenhet av dokumentationssystemet Procapita

Omfattning och tillträde
Vikariat, 100%
Tillträde: 2019-06-01 till och med 2020-06-01
Antal tjänster: 1
Arbetstid: dagtid, visst kvällsarbete kan förekomma

Om arbetsplatsen
Läs mer om hur det är att arbeta på Socialförvaltningen på vår karriärsida för socionomer!

Enheten består av 37 personer. Arbetsuppgifterna i enheten är i huvudsak indelade i familjehemsvård samt familjerättsfrågor. Familjehemsdelen är främst uppdelad i tre grupper som arbetar med att rekrytera, utreda och stödja våra familjehem samt följa och stödja barnet i familjehemmet.

Övrig information
Om du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb

Publiceringsdatum
2019-03-05

Så ansöker du
Sista ansökningsdag är 19 mars 2019

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-03-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna-Karin Landström, Enhetschef 019-21 42 65
SACO ., Facklig Expedition 019-21 30 96
Vision, Avdelning 012, Facklig expedition 019-21 11 93

Företag
Örebro Kommun

Adress
Örebro Kommun
Box 30000
70135 Örebro

Kontorsadress
Box 30000

Jobbnummer
4649270

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Örebro kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Örebro kommun: