Familjehemssekreterare/Barnhandläggare

Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen / Administratörsjobb / Sigtuna
2016-10-31
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare/Barnhandläggare" (publicerad 2017-06-26) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Sigtuna, Österåker, Håbo, Upplands-Bro, Upplands Väsby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sigtuna

Sigtuna kommun är en framtids- och tillväxtkommun med närmare 45 000 invånare boende i någon av våra tätorter Märsta, Rosersberg, Sigtuna stad eller på vår levande landsbygd. Nästan 30 000 arbetstillfällen finns i kommunen varav 17 500 på Arlanda flygplats. Innovation och hållbara logistiklösningar för framtiden har blivit kännetecknande för Rosersbergs industriområde och i Norra Sigtuna stad bygger vi hållbart för framtiden.

I Sigtuna kommun kommer invånaren först. Vi tror på allas lika värde, kvalitet i fokus, uppdragsgivarens förtroende och att olikheter berikar.

Individ- och familjeomsorgsförvaltningens ansvarsområden är:
• Myndighetsutövning barn, ungdom och missbruk
• Öppenvård för barn, ungdom och missbruk
• Ungdomsmottagning och familjecentrum
• Ensamkommande flyktingbarn
• Tillsyn och tillståndsfrågor
• Socialjour, barnahus och stödcentrum för unga brottsoffer.

Vid samtal med barn använder vi oss av Tejping och har ett besöksrum anpassat för Tejpingsamtal. Vi arbetar också med MI, Signs of Safety och BBiC. Vi utreder nya familjehem med BRA-fam och Nya Kälvestenintervjun.
Du får intern handledning veckovis, samt extern handledning en gång i månaden samt fortlöpande utbildningsinsatser.

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen har genomgått en översyn. Vi är inne i ett utvecklingsskede där vi expanderar och förbereder oss för framtiden.

Vi har inrättat och tillsatt ett antal nya tjänster, åtta behandlingsassistenter till stöd för handläggarna i myndighetsutövningen. Vi har även inrättat och tillsatt ett relationsvåldsteam.

Vi behöver också Dig som är en driven Socionom som brinner för familjehemsarbetet!




Publiceringsdatum
2016-10-31

Arbetsuppgifter
Familjehemsenheten växer!
Enheten består av flera olika tjänster, en enhetschef, sju socialsekreterare, två behandlingsassistenter, samt en administratör.

Här arbetar du nära din närmsta beslutsfattande chef och i samarbete med dina kollegor både inom enheten samt över enhetsgränserna.

Vi följer upp det placerade barnets vård, och dennes behov, vi gör hembesök hos det placerade barnet, vi har barn placerade i hela landet och resor är en del av arbetet. Vi skriver handlingar till nämnd vid uppföljning av vården. En annan viktig aspekt är även att följa upp det biologiska nätverket med barnets bästa i centrum.

På Familjehemsenheten arbetar vi även med att rekrytera/utreda uppdragstagare, vilka kan vara familjehem, kontaktfamiljer, kontaktpersoner och i vissa fall särskilt förordnade vårdnadshavare. Vi sköter de ekonomiska bitarna kring uppdragstagarnas uppdrag, samt handledning och stöttning till uppdragstagarna.

Vi arbetar tätt i team kring varje placerat barn samt uppdragstagare.

Vi utför arbete med myndighetsutövning mot enskild.

Vi arbetar i mycket nära samarbete med "Barnenheten", "Ungdomsenheten" samt "Enheten för ensamkommande barn - myndighet", kring de barn som har behov av familjehemsplacering eller dylikt.

Vi arbetar uppskattande, och förbättrande tillsammans. Vårt arbete präglas av öppenhet, gemenskap och drivs av en vilja att utveckla sitt eget och enhetens arbete tillsammans.


Kvalifikationer
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Socionomexamen är ett krav vid uppföljning av det placerade barnets vård.
B-körkort är ett krav då resor inom Sverige ingår i arbetsuppgifterna. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom socialtjänstens myndighetsutövning.

Meriterande är om du är utbildad i Nya Kälvestenintervjun och/eller att du har erfarenhet av att utreda familjehem och/eller att du har erfarenhet av att följa upp insatser för placerade barn och unga.

Eventuell kunskap i Tejping, BBiC, MI, samt Signs of Safety är meriterande.

ÖVRIGT
Sigtuna kommun erbjuder friskvård genom ActiWay med 1200:-/kalenderår och för bättre hälsa har vi rökfri arbetstid!

Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt då intervjuer kan ske fortlöpande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid, förtroendearbetstid, 39h arbetsvecka. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2016-12-01 Snarast möjligt/enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-11-20
Ange följande referens när du ansöker: Familjehemssekreterare/Barnhan
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna Lindsjö anna.lindsjo@sigtuna.se

Företag
Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Adress
Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen
Södergatan 20
19585 MÄRSTA

Kontorsadress
19585 Märsta

Jobbnummer
3138272

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen: