Familjehemssekreterare/Barnhandläggare

Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen / Administratörsjobb / Sigtuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sigtuna, Österåker, Håbo, Upplands-Bro, Upplands Väsby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sigtuna

Sigtuna kommun är en framtids- och tillväxtkommun med närmare 47 000 invånare boende i någon av våra tätorter Märsta, Rosersberg, Sigtuna stad eller på vår levande landsbygd. Nästan 30 000 arbetstillfällen finns i kommunen varav 17 500 på Arlanda flygplats. Innovation och hållbara logistiklösningar för framtiden har blivit kännetecknande för Rosersbergs industriområde och i Norra Sigtuna stad bygger vi hållbart för framtiden.

I Sigtuna kommun kommer invånaren först. Vi tror på allas lika värde, kvalitet i fokus, uppdragsgivarens förtroende och att olikheter berikar.

Individ- och familjeomsorgsförvaltningens ansvarsområden är:
• Myndighetsutövning barn, ungdom, familjehem, missbruk samt våld i nära relation
• Öppenvård för barn, ungdom och missbruk
• Ungdomsmottagning och familjecentrum
• Ensamkommande flyktingbarn
• Tillsyn och tillståndsfrågor
• Socialjour, barnahus och stödcentrum för unga brottsoffer.

Vid samtal med barn använder vi oss av Tejping och har ett besöksrum anpassat för Tejpingsamtal. Vi arbetar också med MI, Signs of Safety och BBiC. Vi utreder nya familjehem med BRA-fam och Nya Kälvestenintervjun.
Du får intern handledning veckovis, samt extern handledning en gång i månaden samt fortlöpande utbildningsinsatser.

Vi har inom de myndighetsutövande enheterna åtta behandlingsassistenter till stöd för handläggarna i handläggningsprocessen. Utöver detta har vi även en administratör till varje enhet, som avlastar handläggarna i det administrativa myndighetsarbetet.

Nu behöver vi också Dig som är en driven person som brinner för familjehemsarbetet!


Publiceringsdatum
2017-06-26

Arbetsuppgifter
Familjehemsenheten består av flera olika tjänster, en enhetschef, tre socialsekreterare, fyra familjehemssekreterare, två behandlingsassistenter, samt en administratör.

Här arbetar du nära din närmsta beslutsfattande chef och i täta team med dina kollegor både inom enheten samt över enhetsgränserna.

Familjehemssekreteraren arbetar bland annat med att utreda uppdragstagare, vilka kan vara familjehem, kontaktfamiljer, kontaktpersoner och i vissa fall särskilt förordnade vårdnadshavare. Du som familjehemssekreterare är genom nordvästkommunernas gemensamma Familjepool, avlastad i rekryteringen av uppdragstagare, vilket vi ser som en stor fördel.
Du som familjehemssekreterare sköter även de ekonomiska bitarna kring uppdragstagarnas uppdrag, samt handledning och stöttning till uppdragstagarna. Våra uppdragstagare finns i hela landet, och resor ingår i arbetsuppgifterna.

Inom enheter följer socialsekreterarna även upp det placerade barnets vård, och dennes behov, vi gör hembesök hos det placerade barnet, vi har barn placerade i hela landet och resor är en del av arbetet. Vi skriver handlingar till nämnd vid uppföljning av vården. En annan viktig aspekt är även att följa upp det biologiska nätverket med barnets bästa i centrum.

Vi arbetar tätt i team med socialsekreterare, familjehemssekreterare samt behandlingsassisten kring varje placerat barn och uppdragstagare.

Vi utför arbete med myndighetsutövning mot enskild.

Vi arbetar i mycket nära samarbete med Barnenheten och Ungdomsenheten kring de barn som har behov av familjehemsplacering eller dylikt.

Vi arbetar uppskattande, och förbättrande tillsammans inom enheten. Vårt arbete präglas av öppenhet, gemenskap och drivs av en vilja att utveckla sitt eget och enhetens arbete tillsammans.


Kvalifikationer
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Erfarenhet av barn i utsatta situationer, erfarenhet av uppdragstagare och/eller erfarenhet av familjehemsvård är meriterande.
Socionomexamen är inte ett krav, men även det meriterande.
B-körkort är ett krav då resor inom Sverige ingår i arbetsuppgifterna. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom socialtjänstens myndighetsutövning.

Meriterande är om du är utbildad i Nya Kälvestenintervjun och/eller att du har erfarenhet av att utreda familjehem och/eller att du har erfarenhet av att följa upp insatser för placerade barn och unga.

Eventuell kunskap i Tejping, BBiC, MI, samt Signs of Safety är meriterande.

ÖVRIGT
Sigtuna kommun erbjuder friskvård genom ActiWay med 1200:-/kalenderår och för bättre hälsa har vi rökfri arbetstid!

Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt då intervjuer kan komma att ske fortlöpande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid, förtroendearbetstid, 39h arbetsvecka. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2017-08-31 Snarast möjligt/enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-08-14
Ange följande referens när du ansöker: Familjehemssekreterare
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna Lindsjö anna.lindsjo@sigtuna.se

Företag
Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Adress
Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen
Södergatan 20
19585 MÄRSTA

Kontorsadress
19585 Märsta

Jobbnummer
3575767

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen: