Facilitator för att främja innovation i upphandlingar

Upphandlingsmyndigheten / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Upphandlingsmyndigheten i Stockholm, Solna eller i hela Sverige

Upphandlingsmyndigheten söker
En facilitator inom uppdraget att främja innovation i upphandlingar genom tidig dialog

Upphandlingsmyndigheten är en ny modern myndighet som utvecklar och ger stöd för att skapa hållbara offentliga affärer. Myndigheten förmedlar kunskap, metoder och verktyg till nytta för kommuner, landsting, statliga myndigheter och leverantörer genom hela inköpsprocessen med fokus på effektiva, innovativa och hållbara upphandlingar. Myndigheten är i en uppbyggnads- och förändringsfas där man som medarbetare har stora möjligheter att bidra till myndighetens utveckling.

Enheten för upphandlingsstöd har i uppdrag att arbeta med stöd i hela inköpsprocessen - från behovsinventering och organisatoriska frågor, via konkurrensutsättning till avtalsrättsliga aspekter och anbudsutvärdering. Enheten arbetar med juridiska frågor relaterade till såväl LOU som kommersiell avtalsrätt. Enheten ansvarar också för en så kallad upphandlingsstödsfunktion där målgrupperna kan ställa upphandlingsrelaterade frågor. Enheten arbetar även med innovationsupphandling. Enheten har även hållbarhetsfrågor som ett av sina viktiga områden. Vår ambition är skapa ett tillgängligt, trovärdigt och tillämpat upphandlingsstöd.

Publiceringsdatum
2016-12-10

Dina arbetsuppgifter
Upphandlingsmyndigheten har av regeringen fått i uppdrag att främja innovation i upphandlingar genom tidig dialog. I uppdraget ingår att ta fram stödmaterial och på annat sätt ge stöd till upphandlande myndigheter och enheter i specifika upphandlingsprojekt, bland annat genom att erbjuda facilitering av olika typer av möten och sammankomster. Inom uppdraget kommer myndigheten också sprida och kommunicera erfarenheter och exempel. Uppdraget sträcker sig till och med 31 december 2019.

Ge processtöd och vägledning
Din uppgift är att inom ramen för uppdraget ge processtöd och vägledning till upphandlande myndigheter och enheter i arbetet inför en upphandling. Det kan innebära att stödja det interna verksamhetsutvecklingsarbetet som ska leda fram till utarbetandet av behovs-/visionsbeskrivning och olika former av leverantörsdialoger.

Utarbeta stödmaterial och utbildningsmaterial
Din uppgift är att utarbeta stödmaterial och utbildningsmaterial för det förberedande arbetet inför en upphandling. Det kan exempelvis handla om stödmaterial avseende beslut och risker inför och under en upphandling, hur en upphandlande myndighet och enhet kan kommunicera med marknaden samt vilka typer av förberedelser som behöver göras innan dialogen. Det kan vara både muntliga och skriftliga underlag för texter, filmer och olika sammanhang.

Marknadsföring och kommunikation
Din uppgift är att delta i konferenser, workshops, seminarier, regionala möten etc för att sprida erfarenheter och exempel samt marknadsföra uppdraget.

Kompetenser för att klara av jobbet
Du som söker bör ha erfarenhet från flera av nedanstående områden:
• relevant akademisk utbildning
• erfarenhet av att leda projekt
• erfarenhet från kommunal-, statlig- eller landstingsverksamhet
• erfarenhet av offentliga upphandlingar
• erfarenheter av facilitering, hålla föredrag och moderera möten med flera olika aktörer
• God pedagogisk förmåga av att sätta samman och hålla utbildningar
• erfarenheter av verksamhetsutveckling inom offentlig sektor
• erfarenhet av att leda processer och processutveckling
• erfarenhet av att arbeta konsultativt
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• goda kunskaper i svenska och engelska

Dina personliga egenskaper
• nyfiken och drivande
• saklig och analytisk
• resultat- och lösningsorienterad
• bra på att samarbeta
• tydlig och trovärdig
• mån om att skapa nytta genom konkreta leveranser

Vi kommer lägg stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Anställningen är en visstidsanställning från 1 januari till 15 november 2017. Vi finns i fräscha lokaler på Svetsarvägen i Solna Business Park. Resor förekommer i arbetet.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-12-15
Ange följande referens när du ansöker: registrator@uhmynd.se

Företag
Upphandlingsmyndigheten

Adress
Upphandlingsmyndigheten
Box 45140
10430 Stockholm

Kontorsadress
Torsgatan 13

Jobbnummer
3206891

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Upphandlingsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Upphandlingsmyndigheten: