Examensarbete - Aktivering av luftsystem övningsdel Torped 47

Saab AB / Maskiningenjörsjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Saab AB i Linköping, Motala, Norrköping, Haninge, Nyköping eller i hela Sverige

På Saab blickar vi ständigt framåt och utmanar gränserna för vad som är tekniskt möjligt. Vi samarbetar med kollegor runt om i världen som alla delar vår utmaning - att göra världen till en säkrare plats.

Vad du blir en del av
Dynamics, ett affärsområde inom Saab, erbjuder understödsvapen, missiler, torpeder, sensorer, obemannade undervattensfarkoster, kamouflagesystem och träningssystem för försvarsmarknaden. Produktportföljen innefattar även produkter för den civila säkerhetsmarknaden såsom fjärrstyrda undervattensfarkoster till oljeindustrin och kärnkraftverk.
Dagens lätta torped för ubåtsjakt, TP45, utvecklades under -80/90-tal och måste omsättas.



Din framtida utmaning
Dagens lätta torped för ubåtsjakt, TP45, utvecklades under -80/90-tal och måste omsättas.
Bakgrund
Den svenska försvarsmakten har en lång tradition där man frekvent övningsskjuter med sina torpeder. För att kunna göra detta så byts stridsdelen ut, den del som huserar torpedens sprängkropp, till en övningsdel. Övningsdelen är i storlek och vikt identiskt med stridsdelen.
Eftersom en stridstorped alltid har en negativ sjunkkraft i vattenmängden måste övningsdelen innehålla ett system som övervinner denna sjunkkraft och för torpeden tillbaka till ytan efter ett skott där den sedan kan bärgas.
Traditionellt sett har detta skett med en ballong, så även i den nya Torped 47. Kortfattat så medförs en större mängd luft under högt tryck i övningsdelen som efter skottet används för att blåsa upp ballongen. För att frigöra luften används en pyroteknisk laddning som under detonation med stor kraft slår hål på ett membran. Luften flödar sedan ut i ballongen och blåser upp denna.
Det finns flera nackdelar med detta koncept.

Användandet och hanteringen av pyroteknik är komplicerat, kostnadskrävande och omgivet av en stor byråkrati och regelverk.
Systemet är "binärt" och går ej att slå av. När väl membranet är punkterat töms flaskorna oavsett situation.
Systemet kräver en aktiv reglering av flödet mot vattendjupet. Under stort djup ska systemet ge ett högre luftflöde och tvärtom i grunda vatten. Avsaknandet av denna funktion kan ge en ballongsprängning vilket i sin tur kräver en bottenbärgning vilket man vill undvika till varje pris.

Beskrivning av examensarbetet
Examensarbetet syftar till att ta fram ett nytt koncept där den pyrotekniska laddningen kan tas bort. Att även kunna rationalisera bort membranet är också önskvärt.
Att ta bort ventilen som reglerar flödet är en stor bonus eftersom det är en komplicerad och dyr konstruktion. I övningsdelen finns ett internt batteri med relativt stor kapacitet. Detta byts efter varje skott. Via torpedens egna djupsensorer kan aktuellt djup läsas av.
I arbetet ingår en hel del beräkningar/simuleringar på tryck respektive flöde av både kompressibla och inkompressibla medier och de konsekvenser som sker vid frisläppandet av högra tryck (100-tals bar) under kort tid.
Mål

KRAV - Konceptframtagning av ett nytt system för frisläppning av luft till ballong Torped 47 under de djupkrav som råder UTAN någon pyroteknisk komponent
BONUS 1 - Konceptet har inget membran i sin uppbyggnad
BONUS 2 - Konceptet har ingen reglerventil i sin uppbyggnad.

Den du är idag
Vi söker två studenter som vill genomföra ett examensarbete. Bakgrund är blivande högskoleingenjörer/civilingenjörer inom maskinteknik eller motsvarande med ett genuint intresse för teknik och problemlösning.

Om Saab
Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. Vi är 15 500 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är vi ledande inom många områden och en femtedel av våra intäkter går till forskning och utveckling. Saab är också ett möjligheternas företag. Ett företag där vi ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Men också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Examensarbete Tillträde enligt överrenskommelse

Publiceringsdatum
2017-11-03

Ersättning


Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-12-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lars Meijer +46 102168246

Företag
Saab AB

Adress
Saab AB
Gelbgjutaregatan 2
58188 Linköping

Kontorsadress
Gelbgjutaregatan 2

Jobbnummer
3784807

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Saab AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Saab AB: