Erfaren UX-designer/Interaktionsdesigner

Försäkringskassan / Supportteknikerjobb / Stockholm
2017-10-11
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Erfaren UX-designer/Interaktionsdesigner" (publicerad 2017-10-13) ⬅️


Visa alla supportteknikerjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Stockholm, Sundbyberg, Huddinge, Botkyrka, Sollentuna eller i hela Sverige

UX-designer med inritktning interaktionsdesigner till Digitala kanaler på Försäkringskassan

Digitalisering kommer vara en fortsatt central del i Försäkringskassans verksamhet. Självbetjäningstjänster, intern digitalisering och automatisering av handläggning, samt samverkan med andra myndigheter kommer vara i fokus. Digitala kanalers ansvar är att driva utveckling av självbetjäningstjänster, säkerställa ett sammanhållet digitalt gränssnitt, samt att driva mot ökad användning av digitala tjänster.

Vi behöver blir fler och söker nu en erfaren UX-designer som vill vara med på vår digitaliseringsresa framåt och fortsätta utveckla och förbättra användarupplevelsen av våra digitala tjänster och kanaler. Placeringsorten är Stockholm.

Ansvar och arbetsuppgifter

Tillsammans med c:a 25 kollegor tillhör du den enheten som ansvarar för strategi och utveckling av Försäkringskassans digitala kanaler; webbplatsen och e-tjänsterna. Du ingår i vårt produkt- och designteam som består av produktchefer samt UX- och tjänstedesigners med olika inriktningar. Ett designteam hos oss är tvärfunktionellt och består i regel av en Product Owner som samordnar teamets arbete samt en interaktionsdesigner, art director, copy writer och webbredaktör. Vi arbetar agilt och nära utvecklingsteamen på IT-sidan.

• Du kommer arbeta både operativt med interaktionsdesign inom ett designteam, och övergripande med att stötta, leda och coacha andra i designprocessen. Arbetet omfattar bland annat :
• Ta fram koncept och skisser från idé till detaljerad interaktionsdesign, inklusive kravanalys och detaljering.
• Planera och genomföra användartester och mätningar, samt föreslå förbättringar.
• Leda och utföra idégenerering, koncept- och visionsarbete för den framtida användarupplevelsen.
• Tillsammans med enhetens UX Lead arbeta strategiskt med UX-frågor.
• Utreda och besluta om designmönster och riktlinjer.
• Utveckla och hålla ihop vår designguide.
• Stötta våra designteam genom designavstämningar.
• Inspirera andra och identifiera och föreslå förbättringar för användarupplevelsen och vår UX-strategi.

Vi arbetar med kunddriven tjänstedesign. Involvering av slutanvändare genom hela designprocessen är centralt för att göra rätt prioriteringar. Som interaktionsdesigner har du ett ansvar för att tillsammans med designteamet säkerställa slutanvändarens behov och krav och väga dessa mot verksamhetens behov.

Vi söker dig som

• Har relevant akademisk utbildning eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga.
• Har flera års erfarenhet av att jobba som UX designer med fokus på interaktionsdesign.
• Har erfarenhet av att jobba i agila utvecklingsprojekt.
• Har stor vana att arbeta i team och i nära samarbete med grafiska formgivare, copy writers, utvecklare och verksamhetsresurser.
• Har stark känsla för, förutom interaktionsdesign. även visuell form och copy.
• Har en pedagogisk förmåga och kan presentera/motivera designlösningar, även för intressenter som inte själva jobbar med design.
• Följer trender inom UX, (digital) design, webb- och mobilanvändning.
• Har stor erfarenhet av UX och kunddriven tjänstedesign för digitala tjänster.
• Är en naturlig ledarprofil som vinner förtroende hos medarbetare.
• Tycker om att jobba i team och trivs med att entusiasmera andra, men också är van att arbeta självständigt.
• Värdesätter och bidra till ett positivt, transparent och inkluderande samarbetsklimat.

Det är meriterande om du har

• Arbetat med design av digitala tjänster mot många olika målgrupper, både inom privat och offentlig sektor.
• har erfarenhet av konvertering och att mäta kundupplevelse och beteende kvalitativt som kvantitativt.
• Erfarenhet från många olika branscher.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2017-10-11

Övrig information
Anställningen är tillsvidare på heltid med tillträde omgående. Placeringsort är Stockholm (Telefonplan).

Mer information

Har du frågor om anställningen kan du kontakta rekryterande chef Johanna Ullman, 010-116 22 44.

Fackliga kontaktpersoner är för SACO Kristin Löfstrand, 010-111 27 41 för Fackförbundet ST Christel Lind, 010-114 01 67 och för Seko ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­Irre del Barba, 010- 115 30 87.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 2017-11-01. Bifoga ditt cv där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker den här tjänsten.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-11-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Jobbnummer
3746008

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: