Erfaren socialsekreterare barnsäkerhetsteam

Sigtuna kommun, Operativa enheten / Socialsekreterarjobb / Sigtuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Sigtuna, Österåker, Håbo, Upplands-Bro, Upplands Väsby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Operativa enheten i Sigtuna

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen har ett brett ansvarsområde där myndighetsutövning och förebyggande insatser ingår, bland annat barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård, våld i nära relation och familjerådgivning.

BST består av enhetschef, samordnare, en socialsekreterare, två familjebehandlare och en behandlingsassistent. Vi söker en erfaren socialsekreterare till vårt barnsäkerhetsteam (BST) då vår nuvarande socialsekreterare kommer byta till en annan tjänst inom kommunen.

Publiceringsdatum
2023-12-13

Arbetsuppgifter
I BST arbetar vi med säkerhetsplaneringar utifrån Signs of Safety och vi har till uppdrag att arbeta intensivt i ett begränsat antal familjer där det finns en hög oro och risk för barnet utifrån att det förekommer våld eller andra svåra omsorgsbrister. Arbetet sker med ett tydligt barnperspektiv och det ska finnas möjlighet till krisstöd och efterföljande behandling till barn och föräldrar. BST har även utrymme att arbeta flexibelt för att möta barnet, föräldrarna och nätverket där de befinner sig, det kan exempelvis vara i skolan eller i hemmet. Familjebehandlingen är en intensivinsats parallellt med säkerhetsplaneringen, och insatsen syftar till att göra hela familjen och det övriga nätverket delaktiga i förändringsarbetet. Genom detta når vi vårt mål att uppnå bestående trygghet och säkerhet för barnet.

De olika professionerna i BST har ett nära samarbete och var och en bidrar med sin kompetens. I din roll som socialsekreterare kommer du vara ansvarig för att, tillsammans med samordnare, hålla i säkerhetsplaneringar, ha utredande samtal med barn och föräldrar samt att sammanställa utredningar enligt SoL och LVU. Arbetet innebär både självständigt arbete och ett nära samarbete med ditt team. Du är ensam socialsekreterare i teamet och det är därför en förutsättning att du har erfarenhet och god kunskap av myndighetsutövning gällande barn.
I arbetet kommer du möta både akuta situationer med behov av snabba lösningar likväl som ärenden i behov av mer långsiktig planering och samverkan med olika aktörer. Vårt team är i ständig utveckling gällande att hitta det bästa arbetssättet att nyttja allas kunskap och kompetens för att tillgodose kommuninvånarnas behov. Därför är det viktigt att du är en person som tycker att det är roligt att vara med och påverka och utveckla ditt arbete, och att du uppskattar ett omväxlande arbete med ett tidvis högt tempo.

Kvalifikationer
Du är socionom med lång erfarenhet av myndighetsutövning gällande barn.

Du behöver ha utbildning inom Signs of safety och erfarenhet av att arbeta enligt Signs of safety i praktiken. Det är meriterande om du har utbildning i Säkerhetsplanering enligt Signs of safety.

Du är en trygg person som uppfattas säker i osäkra sammanhang där du har mod att säga ifrån och stå upp för din egen åsikt. Du är samarbetsorienterad och arbetar bra med andra människor. Du är lyhörd, smidig och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. Du ser möjligheter i förändringar och har förmåga att snabbt hitta lösningar på uppkomna problem.

ÖVRIGT
Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev. Under rekryteringsprocessen kan tester och arbetsprov förekomma.

Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun!
https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C168495".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sigtuna kommun (org.nr 212000-0225)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Sigtuna kommun, Operativa enheten

Kontakt
Enhetschef på Operativa enheten
Katarina Neider
katarina.neider@sigtuna.se
08-597 835 41

Jobbnummer
8325928

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sigtuna kommun, Operativa enheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sigtuna kommun, Operativa enheten: