Erfaren Data Engineer med informatikkunskaper

Regeringskansliet / Elektronikjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla elektronikjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Uppsala, Eskilstuna eller i hela Sverige

Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest spännande start up - Utbetalningsmyndigheten!

Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du får en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant, innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.

Om Utbetalningsmyndigheten

Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.

Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.

Ansvar och arbetsuppgifter

Tjänsten Data Engineer är placerad på avdelningen dataanalys och granskning. Rollen innebär att du, i ett team, ansvarar för att bygga robusta flöden i syfte att samla, organisera, tvätta och tillgängliggöra stora mängder data för myndighetens analysarbete. Vidare ansvarar du tillsammans med teamet för att skapa och implementera dataarkitektur, kartlägga och etablera enhetliga begrepp, bygga upp lämpliga strukturer för dokumentation och styra användningen av begrepp, informationsstandarder och kodverk. Du bidrar också i utveckling och förvaltning av de arbetsverktyg som krävs för en effektiv förvaltning av informationsstrukturen.

Vi söker dig som:

• Har utbildning inom informatik, systemvetenskap, annan relevant utbildning eller kvalifikationer som vi bedömer likvärdiga.
• Har minst två års erfarenhet av att strukturera och tillgängliggöra data för dataintensiva verksamheter och använda verktyg som t.ex. Apache Airflow eller Oracle Data Integrator.
• Har erfarenhet av informatik- eller informationsarkitektur.
• Har erfarenhet av utveckling i Linuxmiljö och kunskaper om utveckling i Python.
• Har goda kunskaper i SQL och relationsdatabaser.
• Har mycket god förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du:

• Har erfarenhet av semantisk interoperabilitet och dokumentation av datamängder i metadataverktyg som t.ex. DataHub.
• Har erfarenhet av att analysera och förbättra prestanda i dataflöden.
• Har erfarenhet av systemintegration mellan flera myndigheter alternativt mellan flera organisationer/organisatoriska delar.
• Har erfarenhet från integrering med, eller utveckling av Machine Learning eller andra AI-tekniker.

Publiceringsdatum
2023-06-20

Dina egenskaper
I utvecklingsarbetet står du för expertkunskap inom ditt område och kommer med lösningsförslag som du, tillsammans med andra, omsätter i praktiken. Du är nyfiken, innovativ och gillar att hitta och prova nya vägar framåt. Det är av stor vikt att du har god förmåga att skapa struktur och ordning med ett tydligt fokus på att nå mål och skapa resultat. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete självständigt på ett effektivt sätt.
Myndighetens första år kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet, varför arbetet ställer stora krav på att du kan formulera idéer och lösningar som du och dina kollegor sedan omsätter i praktiken. Det ställer också krav på att du klarar av att ta initiativ och agera även om förutsättningarna inte är helt klara.

God samarbetsförmåga är en självklarhet. Du är engagerad, vältalig, lyssnar och är mottaglig för idéer och argument från andra. Du är duktig på att anpassa dig efter situationen och att förstå användarnas behov ur både verksamhets- och informationshanteringsperspektiv.

I din roll kommer du behandla känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på hantering och säkerhetsmedvetande. Du baserar ditt förhållningssätt på den statliga värdegrunden.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Provanställning kan bli aktuellt. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om tjänsten, kontakta utredningssekreterare och blivande avdelningschef Henrik Engström på telefon 08-4055064. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco) telefon 010-3037653, Helen Thornberg (Seko) telefon 08-7914132, Cinnika Lögdqvist (ST) telefon 072-2144005.
Tillträde 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast 6 augusti 2023.

Varaktighet, arbetstid, etc.
Heltid/Tillsvidare

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)
Utbetalningsmyndigheten (visa karta)
103 33  STOCKHOLM

Kontakt
Avdelningschef
Gabriella Bremberg
08-4051345

Jobbnummer
7897301

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: