Erfaren bygglovsarkitekt/bygglovshandläggare

Lerums kommun / Arkitektjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkitektjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun i Lerum

På bygglovsenheten arbetar vi tillsammans för att uppnå en god bebyggd miljö för alla som vistas och verkar i Lerums kommun idag och imorgon. Vi erbjuder goda möjligheter till utveckling inom arbetsområdet, efter intresse och behov.

Bygglovsenheten består i dagsläget av cirka 20 medarbetare som arbetar med prövning av lov, förhandsbesked och anmälningar samt tillsyn och godkännande av startbesked och slutbesked. Enheten består av handläggare, inspektörer, administratörer samt energirådgivare. Enheten är uppdelade i team med olika områdesfokus så som företagsfrågor, kommunala frågor och kulturmiljöfrågor. Bygglovsenheten har sedan 2014 haft ett löpande arbete med digitalisering och går nu in i en ny fas där vi inför flera digitala arbetsredskap för att förenkla/effektivisera arbetet för medarbetarna men även för medborgarna. Vi arbetar även nära övriga enheter inom sektor samhällsbyggnad för att främja kommunens utveckling.

Vi erbjuder dig en flexibel arbetsmiljö med stora möjligheter till personlig utveckling. Vi tillämpar årsarbetstid och möjlighet till semesterväxling och värnar om att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete och fritid/föräldraskap på ett hållbart sätt.




Publiceringsdatum
2021-11-22

Arbetsuppgifter
Som bygglovsarkitekt/bygglovshandläggare i Lerums kommun kommer du få arbeta med prövning av ansökan om lov och förhandsbesked utifrån plan- och bygglagen. Det innebär en bedömning av åtgärdens lämplighet men också en bedömning av gestaltning och utformning. I arbetet ingår även att lämna råd och upplysningar till medborgarna samt att bereda och presentera ärenden för miljö- och byggnadsnämnden. Arbetet är till stor del självständigt med långtgående delegation, men med ett nära samarbete med övriga medarbetare där vi stöttar varandra och utbyter erfarenheter. Till hjälp i arbetet har enheten tillgång till en jurist som arbetar framförallt för bygglovsenheten och miljöenheten. Enheten har under de senaste åren infört flera digitala system och arbetsmetoder och strävar efter att kontinuerligt effektivisera arbetet med hjälp av de digitala verktygen.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har lång erfarenhet av arbete inom plan- och bygglagens verksamhetsområde, gärna som arkitekt eller bygglovshandläggare. Du som söker är utbildad arkitekt, alternativt har bygglovshandläggarutbildning i kombination med annan relevant utbildning/erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Du bör ha goda kunskaper i plan- och bygglagen och erfarenhet av handläggning samt förståelse för att arbeta i en politiskt styrd organisation. Det är meriterande med erfarenhet av att arbeta med gestaltning och utformningsfrågor och av arbete med förhandsbesked. Du utrycker dig väl i tal och skrift samt har en god kommunikativ förmåga. Du ska känna dig bekväm i att ringa upp eller ha ett personligt möte med sökande och med ett gott bemötande kunna ge god service till medborgare/företag samtidigt som du känner dig trygg i myndighetsrollen. Du är snabb, produktiv och motiverad samt har en förmåga att snabbt skapa överblick och prioritera mellan dina arbetsuppgifter. Körkort för bil är ett krav.

Eftersom du kommer att ingå i ett team lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper såsom att känna sig trygg att tillsammans med kollegor hitta gemensamma bedömningsgrunder och rutiner för att skapa rättssäkerhet och likabehandling. Likaså vill vi att du ska kunna dela med dig av din kunskap och erfarenhet till andra på enheten och även lära nytt från den gemensamma gruppen och från omvärldsbevakning inom arbetsområdet.

ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-12-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lerums kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1071107".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lerums kommun (org.nr 212000-1447)

Kontakt
Enhetschef bygglovsenheten
Linda Ternström
linda.ternstrom@lerum.se
0302-520875

Jobbnummer
6122379

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun: