Entreprenöriell ekonomichef med HR-ansvar

Wikan Personal AB / Ekonomichefsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Wikan Personal AB i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2023-12-11

Om företaget
Movomech är ett av världens ledande företag inom lyftteknik och materialhantering. Vi utvecklar och tillverkar ett brett sortiment av produkter, från ett förstklassigt skensystem i aluminium och kranlösningar till telfer, balanslyftare och manipulatorer. Vårt huvudkontor och våra produktionslokaler finns i Kristianstad, och vi erbjuder och installerar lyftutrustning till välkända företag över hela världen. Försäljning sker såväl direkt som via ett internationellt nätverk av partners. I Tyskland har vi även eget säljkontor samt en projektavdelning. Movomech ingår som en del i Amplex AB som är en privatägd svensk koncern med mer än 70 aktiva bolag världen över. Vi har god tillväxt och lönsamhet. Förnärvarande omsätter vi 165 MSEK och är 63 anställda. Läs mer på www.movomech.se

I denna rekrytering samarbetar vi med Wikan Personal.

Arbetsuppgifter
Då nuvarande ekonomichef kliver i en ny roll inom koncernen söker Movomech nu en driven och engagerad kollega som vill ta ansvar för vår ekonomi och våra HR-processer. Hos Movomech kommer du att arbeta i en bred och varierad roll och bli en viktig del i den fortsatta utvecklingen av bolaget. Du kommer att växla mellan att ha operativa arbetsuppgifter i kombination med strategiska frågor där du blickar framåt och bidrar till att utveckla Movomechs verksamhet och vår fortsatta tillväxtresa. Som operativ ekonomichef med HR ansvar kommer du att ansvara för allt från redovisning, bokslut, rapportering till att ta fram väsentliga nyckeltal och KPI: er för uppföljning, olika analyser, affärsmodeller, presentationsunderlag samt övergripande HR frågor. Våra avdelningschefer har eget operativt personalansvar.

Exempel på arbetsuppgifter;
• Ansvar för löpande bokföring och månadsbokslut tillsammans med financial controller
• Ansvara för uppbörds- och momsdeklaration, lokala skattefrågor samt planering av likviditet tillsammans med financial
controller
• Upprättande av årsredovisning och deklaration samt kontakter med bolagets revisorer
• Analys av resultat, balans, KPI uppföljning och kassaflöde
• Budget och prognoser
• Utveckla och effektivisera processer, rutiner och system kring redovisning samt rapportering etc.
• Ansvar för löneadministration, personalfrågor, försäkringslösningar och tjänstepension tillsammans med financial controller
• Övergripande HR ansvar tex personalrutiner/policy, hälso- och miljöaspekter, samt legal redovisning och rapportering
• Ledningsgruppsarbete samt rapportering till styrelse

Du kommer rapportera direkt till VD, bli en värdefull del av ledningsgruppen och ha nära samarbete med övriga avdelningschefer. Vidare har du personalansvar för en financial controller. Ni har även hjälp av en ekonomiassistent på deltid. För Movomech är det viktigt att du har ett intresse och driv att fortsätta utveckla bolaget.

Din bakgrund/Dina egenskaper
Du bör inneha en relevant utbildning (t.ex. kandidat, magister eller masters inom ekonomi) kombinerad med minst tre-fem års beprövad erfarenhet av en tyngre roll inom redovisning och/eller controlling, gärna inom ett producerande bolag. Du bör idag ha en operativ roll där du är van att delta i bokföringen och bokslut. Vidare har du erfarenhet av att utveckla processer, system och arbetssätt samt mycket goda kunskaper i Excel. Flytande svenska och engelska i tal och skrift är ett krav.
Som person är du analytisk, innovativ, lösningsorienterad och har förmågan att utveckla starka arbetsrelationer. Förmåga att på ett självständigt sätt översätta och omvandla relevant data till affärsinformation som kan användas för att driva och utmana operativt beslutsfattande. På ett personligt plan är du engagerad, noggrann, prestigelös, analytisk, proaktiv och tycker om att arbeta med andra. Du drivs av effektivisering och vill vara med och driva utvecklingen i bolaget.

Information och kontakt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid hos Movomech AB. Tjänsten är placerad i Kristianstad med start enligt överenskommelse. Vi ser gärna att du bor inom rimligt pendlingsavstånd. Ansökan görs via Wikans hemsida, www.wikan.se, och urvalet sker i januari. Sista ansökningsdag är den 1 januari.

För mer info kontakta rekryteringskonsult Sara Kvist på telefon 044-590 65 12.

Välkommen med din ansökan!

Om Wikan Personal
Wikan Personal är ett auktoriserat och etablerat bemannings- och rekryteringsföretag. Med lokal förankring vill vi hjälpa företag och organisationer med kompetent och välmotiverad personal. Wikan har kontor på 15 orter i Sverige, omsätter ca 450 Msek och har omkring 1000 anställda. Läs mer på www.wikan.se

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "11738".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Wikan Personal AB (org.nr 556842-7818), http://www.wikan.se

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Sara Kvist
sara@wikan.se
044-590 65 12

Jobbnummer
8320875

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Wikan Personal AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Wikan Personal AB: