Enhetschefer till myndighetsenheten!

Halmstads kommun, Hemvårdsförvaltningen / Sjukvårdschefsjobb / Halmstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Halmstads kommun, Hemvårdsförvaltningen i Halmstad

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Hemvårdsförvaltningen ansvarar för äldre personers behov av vård, omsorg, boende och aktivitet. Förvaltningen är en av kommunens största arbetsplatser med cirka 2 200 anställda. Vi strävar ständigt efter utveckling och förnyelse inom vårt verksamhetsområde. Hemvårdsförvaltningen är en modern arbetsgivare som genom öppet klimat och med växtkraft för förnyelse och förändring möter nya behov och krav från Halmstads kommuns invånare.

Myndighetsenhetens fokus ligger på bistånd och avgifter men också styrning i det som avser biståndsinsatser och taxor inom äldreomsorgen samt boendesamordning för förvaltningens ca 860 äldreboendeplatser. Myndighetsutövningen fattar beslut om 900 miljoner kr per år och berör 4000 kommuninvånare. På Myndighetsenheten arbetar främst bistånds- och avgiftshandläggare samt MAS, SAS och MAR.

Publiceringsdatum
2023-05-10

Arbetsuppgifter
Är du en samarbetsinriktad, prestigelös och erfaren myndighetsutövare som har haft roller där du haft utökat ansvar och nu vill ta klivet till att bli chef? Eller är du en erfaren chef med senior myndighetskompetens? Vi söker nu två enhetschefer som vill vara med och leda våra engagerade och kompetenta bistånds- och avgiftshandläggare på myndighetsenheten inom äldreomsorgen i Halmstads kommun. Känner du dig träffad? Välkommen med din ansökan!

Myndighetsenheten behöver nu två enhetschefer för delat ansvar på enheten. Den ena enhetschefen ska ansvara för biståndshandläggare och vårt team för planering för rehabilitering, omvårdnad och vård. Den andra ska ansvara för bistånds- och avgiftshandläggare. Båda enheterna innefattar ett ansvar för ca 23-24 medarbetare vardera. Du kommer tillsammans med myndighetschefen och den andra enhetschefen leda arbetet på enheten.

Du kommer ha personal, arbetsmiljö- och budgetansvar samt ansvara för bistånd- och avgiftshandläggning, boendesamordning, planeringsteam, pappersarkiv, uppföljningar och processledning inom ramen för din enhet. Du förväntas vara ett stöd och bollplank till dina medarbetare och vid behov fatta beslut enligt SoL. Du förväntas också bidra med din kompetens inom kundvalshantering enligt LOV samt vara en möjliggörare och samverkanspartner med både interna och externa kontakter. Arbetet som enhetschef är ett operativt chefsuppdrag där du tillsammans med myndighetschefen, den andra enhetschefen och medarbetarna driver enheten gemensamt framåt och skapar förutsättningar för att nå uppsatta mål. Vår arbetsplats arbetar med ständiga förbättringar och för oss är det viktigt att utveckling främjas och prioriteras.

Kvalifikationer
Vi ser det som en förutsättning att du uppfyller följande för att lyckas i uppdraget:

• Minst fem års erfarenhet av myndighetsutövning.
• Erfarenhet och kunskap om tillämpning av SoL och LOV i myndighetsutövande roll.
• Erfarenhet av myndighetsutövning inom äldreomsorg.
• Erfarenhet av roller där du tagit ett större juridiskt ansvar i myndighetsutövning så som förste biståndshandläggare, socialsekreterare eller annat likvärdigt.
• God och uppdaterad kunskap inom rättsläget och de lagar som styr bistånds- och avgiftshandläggning.
• Socionomexamen eller likvärdig utbildning.
• God skriftlig och muntlig förmåga inom det svenska språket.

Vi ser det som meriterande om du har tidigare chefserfarenhet samt har arbetat med myndighetsutövning. Det är ett plus om du har erfarenhet av kommunal verksamhet samt fortbildat dig inom ledarskap med utbildningar så som UL eller UGL. Vi förutsätter att du har god datorkunskap och det är önskvärt om du har arbetat i program som Lifecare och Procapita.

Som person ser vi att du har ett starkt självledarskap där du kan fatta beslut självständigt och är van vid och vill ta större ansvar samt har en förmåga att motivera och utveckla dina medarbetare. Vi är en arbetsplats som arbetar med medledarskap och ständiga förbättringar och du behöver således vara utvecklingsinriktad och innovativ. Du har god självinsikt, är prestigelös och trivs med att samarbeta och driva saker tillsammans med andra. Du är kommunikativ i kontakten med andra. Vidare har du senior kompetens och är trygg inom de lagrum som tillämpas och håller dig ständigt uppdaterad om det nyaste inom juridiken och myndighetssverige. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka i Visma Recruit och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C139378 - 2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Halmstads kommun (org.nr 212000-1215)

Arbetsplats
Halmstads kommun, Hemvårdsförvaltningen

Kontakt
Myndighetschef
Kerstin Walmerud
kerstin.walmerud@halmstad.se
0709468467

Jobbnummer
7757144

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Halmstads kommun, Hemvårdsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Halmstads kommun, Hemvårdsförvaltningen: