Enhetschef till Verksamhetsstöd HR-stöd i Östersund

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Östersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Östersund, Sollefteå, Kramfors, Sundsvall, Ljusdal eller i hela Sverige

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Avdelningen för verksamhetsstöd (VS) är Försäkringskassans försäkrings-, organisations- och utvecklingsstöd. VS stödjer verksamheten för att tillsammans nå Försäkringskassans mål och har 670 medarbetare på 59 orter över hela landet. Verksamhetsområdet HR-stöd levererar tjänster och stöd inom HR. Vi är ca 130 personer och finns huvudsakligen i Stockholm, Göteborg och Östersund. Enheten för HR-helpdesk och HR-administration är en av de sju enheter som ingår i verksamhetsområdet.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder verksamheten utifrån en helhetssyn och med respekt för fattade beslut. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för teamets resultat och för sin egen utveckling. I rollen som Enhetschef ingår personalansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för teamen i enheten. Du säkerställer att de HR-verktyg och den information som behövs finns på plats, att processer används och vidareutvecklas och följa upp resultat och utfall av dessa.

Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du dina medarbetare en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.

Du rapporterar till och biträder chefen för Verksamhetsområde HR stöd samt ingår i VO HR stöds ledningsgrupp. Tjänsten som enhetschef är placerad inom VO HR Stöd, enheten HR-helpdesk och administration. Din enhet består av 17 medarbetare som har sin placering i Östersund, Göteborg, Sundsvall och Stockholm. Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå.

Enheten ansvarar för att samordna HR:s personalinformation och är indelad i tre delar. En HR-helpdesk som är 1:a linjens ingång av personalfrågor, en statistikdel som hanterar lön, sjuk och bemanningsstatistik samt en redaktion som hanterar HR-information i Försäkringskassans olika informationskanaler.

Vi söker dig som

• Har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• Har god ledarskapsförmåga
• Är initiativtagande, målinriktad och skapar resultat
• Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
• Har god självkännedom och är stabil som person
• Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
• Samarbetar och samverkar effektivt med andra
• Har god kommunikativ förmåga

Det är meriterande om du

• Har tidigare chefserfarenhet
• Har erfarenhet av att leda i förändring
• Har erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet
• Har erfarenhet av att leda på distans
• Har arbetslivserfarenhet inom HR

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper

Övrigt

1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontakt

Chef Jenny Stenfors, 010-116 91 97. Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Emil Jarengrim, 010-116 79 49. Fackliga kontaktpersoner är för Fackförbundet ST, Sonja Sandberg, 115 29 39, för Saco-S Eva Bernegard, 010-116 66 37 och för Seko Irre del Barba, 010-115 30 87.

Publiceringsdatum
2018-01-18

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 4 februari 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-02-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm
10351 Stockholm

Kontorsadress
10351 Stockholm

Jobbnummer
3911456

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: