Enhetschef till upphandlingsenheten

Sveriges Domstolar / Administratörsjobb / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Jönköping, Eksjö, Skövde, Borås, Alingsås eller i hela Sverige

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/



Är du en engagerad ledare och lagspelare som vill driva inköp och upphandling för Sveriges rättsväsende? Då kan det här vara jobbet för dig!

I Sveriges Domstolar arbetar du i en verksamhet som är en av de bärande delarna i vårt demokratiska samhälle.

Här får du vara med och stå upp för demokrati och rättstrygghet varje dag, även om du inte jobbar i den dömande verksamheten. Domstolsverkets upphandlingsenhet ansvarar för över 100 upphandlingar och avrop per år och förvaltar runt 600 egenupprättade avtal. Därigenom är vi med och underlättar vardagen för närmare 7000 medarbetare inom Sveriges Domstolar från Ystad till Gällivare.

Domstolsverket är i en intensiv utvecklingsfas med fokus på digitalisering, ny teknik och användning av moderna arbetssätt. Här får du arbeta och utvecklas tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor.
Läs mer om Domstolsverket på http://www.domstol.se/domstolsverket

Det här blir ditt uppdrag
Upphandlingsenheten driver, effektiviserar och utvecklar Sveriges Domstolars upphandlings- och inköpsarbete. Enheten har till uppdrag att genomföra upphandlingar, ge konsultativt stöd och råd i upphandlings- och avtalsfrågor till hela verksamheten. Enheten ansvarar för att säkerställa att de avtal som tecknas är kvalitativa och affärsmässiga samt att de synergieffekter som finns inom organisationen tas i beaktning.

Upphandlingschefen leder arbetet på enheten, vilket innebär både operativt och strategiskt arbete tillsammans med ekonomi- och personalansvar. Enheten består idag av sju upphandlare, en biträdande enhetschef och en e-handelssamordnare. I rollen som enhetschef ingår att säkerställa att de strategiska inköpsmålen för verksamheten uppnås. Uppdraget inbegriper även att driva utvecklingen av upphandlings- och inköpsprocesserna. I den operativa delen av rollen ingår att utgöra en knytpunkt i upphandlingsfrågor vid enheten. Upphandlingschefen rapporterar till Ekonomidirektören och ingår i avdelningens ledningsgrupp där alla enhetschefer aktivt bidrar och är med och tar ett helhetsansvar för verksamheten.

I positionen som upphandlingschef erbjuds du ett utvecklande och varierande arbete tillsammans med engagerade medarbetare.

Vi söker dig
För att lyckas i rollen behöver du vara drivande och initiativtagande samtidigt som du har förmågan att kunna växla mellan operativa och strategiska frågor. Du behöver ha bra samarbetsförmåga och god förmåga till helhetssyn då arbetet innebär samordning av frågor och synsätt inom organisationen. Du har en stark kommunikationsförmåga som innebär en vana att kommunicera med såväl interna intressenter som med befintliga och framtida leverantörer. Du har en för uppdraget relevant akademisk examen och erfarenhet ifrån arbete med upphandling. Det är också meriterande med väl vitsordad erfarenhet av ledarskap men det viktigaste är din personliga lämplighet.

Vi erbjuder dig
Vi erbjuder en miljö som präglas av hög tilltro till våra medarbetare och där varje medarbetare förväntas ta ett stort eget ansvar för sitt jobb. Ledarskapet är mycket viktigt och vi ser våra chefer som nyckelpersoner och förutsättningsskapare i vår fortsatta utveckling av verksamheten. Du kommer att ingå i Ekonomiavdelningens ledningsgrupp och får tillgång till nätverk och nära samarbeten med andra chefer inom och utom avdelningen.

Övrig information
Urval sker löpande. Arbetsprov, personlighets- och förmågetest kan komma att tillämpas.

Anställningen är tillsvidare på heltid, provanställning kan komma att tillämpas. Placeringsort är Jönköping. Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning.

Välkommen med din ansökan senast den 10 januari 2024.

Publiceringsdatum
2023-12-21

Kontakt
Tf. Ekonomidirektör Maria Isaksson, 036-155662
https://se.linkedin.com/in/maria-isaksson-49b38939

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "DOV 2023/1557".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Domstolsverket

Kontakt
Maria Isaksson
036-155662

Jobbnummer
8347730

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: