Enhetschef till Postavdelningen på Post- och telestyrelsen

Post- och Telestyrelsen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Post- och telestyrelsen arbetar för att skapa förutsättningar för att Sverige ska kunna upprätthålla bra postservice och grundläggande betaltjänster i en tid av stora förändringar. Nu söker vi en enhetschef som kan leda och utveckla vår enhet för posttillsyn.

Som en effekt av den ökande digitaliseringen av samhället förändras våra konsumtionsvanor och vårt sätt att kommunicera. Vi använder idag allt oftare digital post och sociala medier för kommunikation, vilket leder till minskade brevvolymer. Samtidigt ökar e-handeln och paketvolymerna, vilket sker parallellt med en övergång från manuella till elektroniska betalningar.

Mitt i denna utveckling verkar enheten för posttillsyn. Enhetens roll är att skapa förutsättningar för att det ska finnas en bra postservice i hela landet till rimliga priser, trots vikande brevvolymer. En viktig arbetsuppgift är också att främja länsstyrelsernas arbete för att det ska finnas tillgång till grundläggande betaltjänster även i de områden där marknaden inte tillgodoser detta behov. Våra uppdrag är viktiga eftersom de berör fundamentala funktioner i samhället som alla på något sätt är beroende av.

Enheten för posttillsyn består idag av totalt elva medarbetare och ansvarar för:

• tillståndsgivning och tillsyn på den svenska postmarknaden
• granskning av service och kvalitet på marknaden
• granskning av prissättningen inom den samhällsomfattande posttjänsten
• att delta i det internationella samarbetet på postområdet
• att följa marknadsutvecklingen och göra nödvändiga marknadsanalyser
• att främja länsstyrelsernas insatser när det gäller grundläggande betaltjänster

Du arbetar för att PTS ska nå ett gott resultat på alla de områden som myndigheten ansvarar för. Du gör detta utifrån ett helhetsperspektiv och har förmågan att prioritera de för PTS centrala frågorna, även om postområdet och grundläggande betaltjänster är ditt huvudsakliga fokus.

Dina arbetsuppgifter blir att under avdelningschefen utveckla, leda och planera enhetens verksamhet samt representera enheten gentemot omgivande intressenter. Det innebär att du:
• arbetar utifrån ett helhetsperspektiv,
• kommunicerar och samverkar,
• driver och prioriterar de för myndigheten viktiga frågorna,
• tydliggör uppdrag och mål
• planerar, utvecklar och följer upp verksamheten i dialog med medarbetarna. Du har intresse för och förmåga att leda och inspirera kvalificerade medarbetare.

Vi söker dig som
• har en relevant akademisk examen (t.ex. jurist, ekonom eller samhällsvetare)
• har relevant erfarenhet från PTS verksamhetsområde eller från statlig förvaltning
• har erfarenhet av kvalificerat analys- och utredningsarbete
• uttrycker dig väl på både svenska och engelska i såväl tal som skrift

Meriterande är
• erfarenhet av ledarskap
• erfarenhet av strategi-, förändrings- och utvecklingsarbete
• erfarenhet av budgetarbete och verksamhetsplanering
• erfarenhet av internationellt arbete
• god kunskap om postområdet och grundläggande betaltjänster

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är viktigt att du är:
• utåtriktad, kommunikativ och trivs med att företräda PTS
• bra på att planera, prioritera, genomföra och följa upp
• strategisk och ser helheter
• lösningsorienterad
• utvecklingsinriktad, drivande och har mycket god samarbetsförmåga.
• bra på att skapa motivation, tydlighet, delaktighet, engagemang och välfungerande grupper

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Hos oss får du verka i en innovativ och kreativ miljö, med uppgifter som präglas av den snabba teknikutvecklingen.

Vi tar väl hand om våra medarbetare och låter dem växa och utvecklas. Detta är också några av anledningarna till att vi har utnämnts till Sveriges modernaste myndighet.

Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Vi har intressanta och utvecklande arbetsuppgifter och tillgång till kompetensutveckling för alla. Friskvård är en del av arbetet och vi värdesätter en god balans mellan arbete och fritid.

Varaktighet, arbetstid
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Tjänsten är säkerhetsklassad. Placering i Stockholm med start enligt överenskommelse.

Publiceringsdatum
2017-08-24

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-09-10
Ange följande referens när du ansöker: Ref.nr. 17-8853

Företag
Post- och Telestyrelsen

Adress
Post- och Telestyrelsen
Box 5398
10249 STOCKHOLM

Kontorsadress
Valhallavägen 117A

Jobbnummer
3660723

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: