Enhetschef till KF/KS kansli till stadsledningskontoret

Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Upplands Väsby, Värmdö eller i hela Sverige

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ansvarar för styrning, uppföljning och utveckling av stadens verksamheter utifrån den vision och budget som kommunfullmäktige har beslutat om. Vi är drygt 300 anställda som i huvudsak arbetar med strategiska frågor som har stor betydelse för stadens verksamheter.

Då vår enhetschef går vidare internt söker vi en enhetschef till KF/KS kansli.

Vill du arbeta med dynamiska processer i en roll som är navet i en politisk styrd organisation? Hos oss får du möjligheten att arbeta i ett omväxlande uppdrag där du får vara med och stötta i strategiska frågor i staden. Dessutom med kunniga medarbetare och på en enhet med hög tillit inom organisationen.

Din roll som enhetschef på KF/KS kansli
I rollen som enhetschef har du verksamhets-, personal- och arbetsmiljöansvar. Du ansvarar för att leda arbetet, vara medarbetarnas bollplank, fördela uppdrag samt utveckla och följa upp enhetens arbete. Du ingår i juridiska avdelningens ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen.

KF/KS kansli är kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens serviceorgan och ansvarar bland annat för den formella granskningen och kvalitetssäkringen av ärenden och beslutsunderlag. Enheten stöttar också i olika formaliafrågor och för protokoll vid kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens sammanträden. Enheten ansvarar även för kommunstyrelsens arkivfunktion och diarieför handlingar till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och stadsledningskontoret. Utöver detta tillhandahåller enheten handledning och utbildning, inom dess verksamhetsområden, till bland annat stadsledningskontoret, rotlar och partikanslier och stadens förvaltningar.

Enheten består av tretton engagerade medarbetare i rollerna handläggare, registrator, arkivarie och strateg.

Publiceringsdatum
2024-01-23

Kvalifikationer
Du som söker har

jur kand examen
chefserfarenhet innefattande personal-, verksamhets-, och arbetsmiljöansvar
erfarenhet av ärendehanteringsprocessen i en politiskt styrd organisation
vana att samverka med olika verksamheter både internt och externt
mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i kommun eller region och av att leda handläggare, registrator, strateg och arkivarie i en liknande roll och verksamhet.

För att lyckas i rollen är det viktigt att du är en beslutsam ledare med ett driv framåt. Du ser helheten och tar hänsyn till det större perspektivet. Du förstår din roll, är pragmatisk och ser till hela organisationens bästa i agerande och beslut. Då rollen innehåller många kontaktytor är det viktigt att du är en kommunikativ person som har lätt att skapa goda relationer. Det är också viktigt att du är tydlig i din kommunikation samt har förmåga att skapa ett tillitsfullt arbetsklimat som präglas av lyhördhet. Vidare har du förmåga att utifrån verksamhetens behov initiera och driva utvecklingsfrågor såväl enskilt som tillsammans med andra.

Din arbetsplats
Stockholms stads juridiska avdelning finns inom stadsledningskontoret. Våra uppdragsgivare är stadens nämnder, förvaltningar, bolag och stiftelser. Avdelningens uppgift är att dels ge uppdragsgivarna kvalificerad juridisk sakkunskap och service, dels ge service åt kommunfullmäktige och kommunstyrelsen.

Vi är cirka 60 medarbetare på avdelningen. Avdelningen är uppdelad i fyra enheter - allmänjuridiska enheten, social- och skoljuridiska enheten, enheten för verksamhetsstöd samt enheten för kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens kansli - KF/KS-kansli.

Vi erbjuder dig

stora möjligheter till att bidra till samhällsnytta
tydliga ansvarsområden och ett stort eget ansvar
en arbetsplats där kompetens och samarbete är en viktig grund för arbetsglädje och goda resultat
stort nätverk inom Stockholms stad med många samarbetsytor
goda utvecklingsmöjligheter
en centralt belägen arbetsplats i Stadshuset
flexibel arbetstid
friskvårdsbidrag med träningslokaler i nära anslutning till arbetsplatsen.

Läs gärna mer om vårt erbjudande https://jobba.stockholm/formaner

Välkommen med din ansökan!

Övrig information
För att ha en fullständig ansökan ska du bifoga betyg och handlingar som du vill åberopa.

I denna rekryteringsprocess kan arbetspsykologiska tester komma att användas.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/38".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms stad, Stadsledningskontoret, Juridiska avdelningen

Kontakt
Sidrah Schaider, stadsjurist/avdelningschef
08-50829750

Jobbnummer
8412873

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: