Enhetschef Överförmyndarenheten

Lunds kommun, Administrativa avdelningen, Kommunkontoret / Övriga jobb / Lund
2017-09-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Enhetschef Överförmyndarenheten" (publicerad 2017-11-24) ⬅️


Visa alla övriga jobb i Lund, Lomma, Staffanstorp, Burlöv, Kävlinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lunds kommun, Administrativa avdelningen, Kommunkontoret i Lund

Lund är en kommun präglad av kunskap, innovation och nytänkande. Staden lockar människor som vill förändra världen. I Lunds kommun arbetar drygt 9 000 personer med att skapa bästa möjliga förhållanden för våra 119 000 invånare, våra företag och för alla som besöker oss.

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.


Publiceringsdatum
2017-09-04

Arbetsuppgifter
Administrativa avdelningen svarar för en rad uppgifter, bl.a. ärendeberedning, sekreterarfunktioner åt kommunfullmäktige och kommunstyrelsen, juridisk rådgivning, stadsarkiv samt överförmyndarenhet.

Överförmyndarenheten ansvarar för kommunens obligatoriska tillsyn över förmyndare, gode män, förvaltare samt godmanskap för ensamkommande barn. I uppdraget ingår att utreda behovet av ställföreträdare samt rekrytering, rådgivning och utbildning av dessa ställföreträdare. Överförmyndarenhetens handläggare driver bl.a. processer i domstol, begär yttranden från andra myndigheter och granskar ställföreträdarnas förvaltning/årsredovisningar. Överförmyndarenheten arbetar på delegation från Överförmyndarnämnden och arbetet bedrivs med stor självständighet. Ärendena rör huvudsakligen föräldrabalken, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen samt kommunallagen. Enheten har totalt åtta anställda, med bakgrund som bl.a. jurister och ekonomer. Vi söker nu en enhetschef till Överförmyndarenheten.

Som enhetschef för överförmyndarenheten leder och fördelar du arbetet utifrån ditt personal-, verksamhets-, arbetsmiljö- och budgetansvar. Du driver utvecklingsarbetet inom enheten bl.a. genom framtagande av nya rutiner och styrdokument. Enhetschefen ansvarar för att samordna och föredra övergripande verksamhetsfrågor som ska lyftas till Överförmyndarnämnden. I arbetsuppgifterna ingår vidare att samverka och driva frågor om samarbete mellan överförmyndarenheten och andra förvaltningar samt mellan överförmyndarenheten och intresseföreningar. Myndighetsutövning, nämndadministration och diariet ingår i ansvarsområdet. Som chef ska du vara ett stöd åt handläggarna och i viss omfattning handlägga ärenden. I samråd med avdelningschef bereder enhetschefen frågor om budget, verksamhetsplaner och andra övergripande styrdokument som ska behandlas av Överförmyndarnämnden. Enhetschefen ansvarar även för det systematiska arbetsmiljöarbetet och den interna kontrollen inom enheten.

Som chef och ledare är du en viktig del av kommunens utveckling och framtid. Vi värnar om dig som chef och vill att du utvecklas och trivs med ditt uppdrag. Vi har ett utvecklingspaket med flera delar däribland arbetsmiljö, arbetsrätt, kommunikation och andra områden inom ditt chefskap. Du kommer också att gå vårt ledarutvecklingsprogram "Jag som chef".




Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsutbildning inom juridik, ekonomi, statskunskap, social-/beteendevetenskap eller annat område som arbetsgivaren bedömer relevant. Du ska ha erfarenhet från offentlig förvaltning med myndighetsutövning och vi ser gärna att du har arbetat som chef eller i en ledande roll i minst 2 år. Erfarenhet av att arbeta i kommun eller annan politiskt styrd organisation är meriterande. Om du har erfarenhet av att arbeta inom överförmyndarverksamhet är detta ett extra plus.

Du ska ha ett intresse för att driva utvecklingsarbete och bör ha goda kunskaper om offentlighets- och sekretesslagstiftning och förvaltningslag. Det är meriterande om du även har kunskaper om kommunallag och förmyndarskapslagstiftning. Du är van vid att hantera vanliga dataprogram som Word, Excel och Powerpoint och har en god datorvana. Erfarenhet av digitala ärendehanteringssystem med diarieföring är meriterande. Då arbetet inbegriper myndighetsutövning krävs förmåga att uttrycka sig mycket väl i svenska i tal och skrift.

Som person har du en mycket god ledarskaps- och samarbetsförmåga. Du är mål- och lösningsfokuserad och analytisk samt har ett gott omdöme. Du är tydlig i ditt ledarskap och i din kommunikation men är också prestigelös. Det är viktigt att du är strukturerad och har förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet effektivt.

Du uppfyller även Lunds kommuns fem kompetenskriterier för ledare: Verksamhetsorienterad, Utvecklingsorienterad, Relationsorienterad, Smart och Trygg. Se: https://www.lund.se/globalassets/lund.se/arb_jobb/chef--och-ledarskap/ledarskap_i_lund-broschyr.pdf

Intervjuer för tjänsten är planerade till vecka 39-40.


ÖVRIGT
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-09-24
Ange följande referens när du ansöker: KK 2017/28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jesper Jacobsson 046-359 59 26

Företag
Lunds kommun, Administrativa avdelningen, Kommunkontoret

Adress
Lunds kommun, Administrativa avdelningen, Kommunkontoret
Box 41
22100 LUND

Kontorsadress
Lund

Jobbnummer
3676438

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lunds kommun, Administrativa avdelningen, Kommunkontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lunds kommun, Administrativa avdelningen, Kommunkontoret: