Enhetschef, Kompetensförsörjningsenheten

Skatteverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Det vi gör på Skatteverket har betydelse för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige. Vi ska skapa förutsättningar i kundens vardag och underlätta med digitala tjänster. Vår övergripande ambition är att Skatteverket ska fortsätta att ligga i framkant och vara ett föredöme inom svensk statsförvaltning. Framtiden är inget som ska upptäckas utan något vi gemensamt, tillsammans med andra, är med och skapar. Vi har stora möjligheter att göra skillnad.

Vill du vara med och bygga upp vår nya hr-avdelning samt utveckla vårt rekryteringsarbete? Skatteverket har en ny organisation sedan juni 2017 med ett tydligt syfte att bidra till en fortsatt utveckling av Skatteverket och till att skapa mervärde i kundens miljö. Vid den omorganisationen bildades hr-avdelningen med ca 150 medarbetare. Vi söker en enhetschef till kompetensförsörjningsenheten, som är en av fyra enheter inom hr-avdelningen, som ska ta nästa utvecklingsfas av vårt sätt att rekrytera. Enheten har ca 55 rekryterare och administratörer och fyra sektionschefer som är placerade i Solna, Göteborg och Malmö. Förra året tog vi emot ca 38 000 jobbansökningar och vi genomför ca 1 500 rekryteringar per år. Vi söker dig som med driv och erfarenhet vill vara med och bygga upp vår nya hr-avdelning med fokus på samarbete inom och utanför avdelningen.

Ditt uppdrag som enhetschef för kompetensförsörjningsenheten innebär att du utifrån en tydlig arbetsgivarroll leder, planerar och följer upp enhetens arbete så att det bedrivs proaktivt, effektivt och kvalitetssäkert mot verksamhetsmålen. Du uppmuntrar till samarbete och nytänkande samt skapar förutsättningar för ett aktivt medarbetarskap som leder till resultat, utveckling och en god arbetsmiljö.

Du har verksamhets-, personal- och budgetansvar. Du medverkar i hr-avdelningens ledningsgrupp, rapporterar till hr-direktören och har tillsammans med övriga chefer ett helhetsansvar för verksamheten. I din roll kan det också bli aktuellt att representera Skatteverket i olika externa sammanhang. Din placering kan vara Solna, Göteborg eller Malmö.

Kompetensförsörjningsenhetens uppdrag är att säkerställa utveckling, förvaltning och uppföljning av processer, metoder och arbetssätt som stödjer en effektiv kompetensförsörjning. I uppdraget ingår att planera och genomföra kompetensförsörjningsaktiviteter i nära samarbete med chefer och verksamhetsnära hr. Med kompetensförsörjning menas bland annat att säkra kompetens genom att identifiera, attrahera och rekrytera rätt kompetens utifrån kort- och långsiktiga kompetensbehov. I uppdraget ingår också att säkerställa en effektiv anställnings- och introduktionshantering.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som

• har relevant högskoleutbildning inom hr-området eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• har flerårig erfarenhet av att i ledande befattning driva och utveckla hr-arbete
• har erfarenhet från en stor hr-organisation
• har erfarenhet av arbete i ledningsgrupp
• har ett coachande ledarskap
• är utvecklingsorienterad och nytänkande
• har helhetssyn och ser värdet av dialog, förankring och samverkan
• har en mycket god förmåga att kommunicera på ett sätt som leder till framgång och resultat
• kan leda och engagera medarbetare samt fatta beslut
• är resultat- och målinriktad
• är trygg och stabil som person och i din yrkesroll.


Det är meriterande om du har varit med att bygga upp och utveckla en verksamhet med ansvar för rekryteringsfrågor.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmåga. Du ska uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).

Anställningen är tills vidare men uppdraget och förordnandet som enhetschef är tidsbegränsat.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2018-03-15

Ersättning
Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Daniela Eriksson, HR-direktör 010-5741410
Maria Lönegård, HR-konsult 010-574 58 89
Anders Tell, facklig kontaktperson ST 010-577 63 49
Johan Almstrand, facklig kontaktperson Saco 010-573 62 70

Företag
Skatteverket

Adress
Skatteverket
Korta Gatan 10
17194 Solna

Kontorsadress
Korta Gatan 10

Jobbnummer
4022530

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: