Enhetschef Funktionsstöd, LSS

Alvesta kommun, Omsorgsförvaltningen / Sjukvårdschefsjobb / Alvesta
2017-11-10
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Enhetschef Funktionsstöd, LSS" (publicerad 2021-09-08) ⬅️


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Alvesta, Växjö, Hylte, Uppvidinge, Ljungby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Alvesta kommun, Omsorgsförvaltningen i Alvesta

Alvesta kommun med ca 20 000 invånare - södra Sveriges mittpunkt. Vår utgångspunkt är lokalt boende med globala möjligheter. Här finns bra boendemiljöer med närhet till såväl stad som landsbygd och rika möjligheter till en aktiv fritid. En traditionell kommun med spännande utmaningar tillsammans med fantastiska möjligheter. Vill du vara med på våran resa?

Omsorgsförvaltningen arbetar för att ge en god salutogen social omsorg och kommunal hälso- och sjukvård genom att den enskildes medansvar och resurser tillvaratas. Vi ska visa respekt för den enskildes självbestämmande, delaktighet, integritet, trygghet och värdighet. Den som har kontakt med oss ska möta en kompetent personal.
Förvaltningens ansvarsområden är omsorg om äldre och omsorg om personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen utövar också ledningen av den kommunala hälso- och sjukvården.

Omsorgsförvaltningen har 650 anställda och 1200 personer som har behov av stöd i vardagen.

Funktionsstöds verksamhet omfattas av bostäder med särskild service, daglig verksamhet och personlig assistans. Omsorgsförvaltningen söker nu en ny enhetschef som kommer ha huvudansvar för daglig verksamhet samt korttidsboende för vuxna med funktionsnedsättning från 21 år och uppåt.



Publiceringsdatum
2017-11-10

Arbetsuppgifter
Som enhetschef erbjuder vi dig ett omväxlande och utvecklande arbete då Funktionsstöd är mitt i ett utvecklings- och förbättringsarbete. Det innebär bland annat att effektivisera organisationen, implementera nya arbetssätt och närma oss den reguljära arbetsmarknaden utifrån brukarens behov och förutsättningar. Du ska tillsammans med övriga chefer inom Funktionsstöd vidareutveckla det påbörjade förändringsarbetet.

I uppdraget ingår att förankra den politiska visionen, målet och grundvärderingen. Du ser till att verksamheten har tydliga strategier och handlingsplaner för att nå målen samt att dessa genomförs och följs upp. Du ska arbeta aktivt för att sätta brukarnas behov i fokus och skapa förutsättningar för att medarbetarna ska vara delaktiga samt att deras kompetens tas tillvara utifrån verksamhetens behov. Daglig Verksamhet har ett tydligt uppdrag i att ge arbetsliknande sysselsättning/praktik och öppna dörrar till den reguljära arbetsmarknaden. Styrning och ledning behöver vara flexibelt utifrån förändringar i omvärlden. Att säkerställa fortsatta goda relationer och dialog med uppdragsgivare, samarbetsparter och fackliga organisationer är en central uppgift. Detta gör du utifrån ett salutogent och coachande förhållningssätt där du ser möjligheter och resurser i verksamheten. I rollen som enhetschef har du det övergripande ansvaret för verksamhet, personal och ekonomi. Du kommer att ha personal och arbetsmiljöansvar för ca 40 medarbetare.

Omsorgsförvaltningen är kvalitetscertifierad enligt standarden Investor in People (IiP). Syftet med IiP är att förbättra organisationens resultat genom att utveckla medarbetarna. Det kräver ett systematiskt arbets- och förhållningssätt som bygger på att planera, genomföra, följa upp och utvärdera verksamhetens alla delar.




Kvalifikationer
Vi söker dig som är målinriktad och kan se helheten i verksamheten. Du måste vara trygg i ledarrollen, bra på att samarbeta och ha förmåga att fatta de beslut som krävs för att nå uppsatta mål. Då uppdraget innehåller arbetsuppgifter både på strategisk och på operativ nivå så är det viktigt att du har god förmåga att organisera och planera arbetet såväl kortsiktigt som långsiktigt. Du har god kommunikativ förmåga och kan möta medarbetare, brukare och anhöriga på ett ödmjukt och positivt sätt som skapar förtroende. Det är en fördel att du har arbetat med brukarorienterat arbetssätt och behovsanpassade scheman.

Social omsorg-/socionomexamen eller annan likvärdig utbildning. Du har ledarerfarenhet och god kännedom om aktuell lagstiftning samt erfarenhet av att ha arbetat inom liknande verksamheter.
Vi förutsätter att du har god datavana och uttrycker dig väl i tal och i skrift.

Körkort är ett krav.


ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Vikariat 9 månader med möjlighet till förlängning. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-11-26
Ange följande referens när du ansöker: A730309/2017
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anneli Harnegård 0472-151 76
Lucas Herngren 0472-15315

Företag
Alvesta kommun, Omsorgsförvaltningen

Adress
Alvesta kommun, Omsorgsförvaltningen
Centralplan 1
34280 Alvesta

Kontorsadress
Centralplan 1 Alvesta

Jobbnummer
3796068

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Alvesta kommun, Omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Alvesta kommun, Omsorgsförvaltningen: