Enhetschef för personlig kommunikation och partnersamarbeten

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
2024-01-10


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Ett av Pensionsmyndighetens tre huvuduppdrag är att informera allmänheten om hela sin pensionen och att stärka pensionsspararna och pensionärerna som konsumenter av finansiella produkter inom pensionsområdet. Myndighetens kommunikationsavdelning ansvarar för detta uppdrag och på avdelningen arbetar drygt 50 medarbetare fördelade på fyra enheter bland annat inom digital kundupplevelse, strategisk kommunikation och fondinformation. Avdelningen har dessutom en pressfunktion och ansvarar för samordning av myndighetens hållbarhetsarbete.

Till kommunikationsavdelningen söker vi nu en driven chef till enheten för personlig kommunikation och partnersamarbeten.

Publiceringsdatum
2024-01-10

Dina arbetsuppgifter
Enheten består av 9 medarbetare på kommunikationsavdelningen som ansvarar för myndighetens personliga kommunikation, event, film- och streamingproduktion samt partnersamarbeten. Som enhetschef rapporterar du till avdelningschefen för kommunikation och ansvarar för myndighetens strategiska arbete för att stötta en kommunikativ och effektiv organisation. Det innebär konkret att du:

- Leder, fördelar, följer upp och utvecklar arbetet inom enheten för personlig kommunikation och partnersamarbeten
- Har personalansvar för enheten för personlig kommunikation och partnersamarbeten samt ansvar för att förvalta och utveckla verksamheten
- Ansvarar för verksamheten inom enheten med uppsökande informationsmöten, föredragsverksamhet och digitala informationsmöten om pension
- Samordnar arbetet med att initiera, planera och genomföra löpande insatser inom eventverksamhet och film- och streamingproduktion
- Samverkar med andra organisationer för att nå ut till våra kunder och ansvarar för att upprätthålla och utveckla kontakter med externa samarbetspartners kring information på pensionsområdet
- Ansvar för att utveckla verksamheten för att möta ändrade kundbeteenden och för att nå ut till fler
- Ansvar för omvärldsbevakning och att kollegor och medarbetare är uppdaterade kring förändringar på pensionsområdet som påverkar kunderna
- Är kommunikativt råd och stöd till myndighets- och avdelningsledningarna samt till övriga chefer i organisationen
- Tar en aktiv roll i Kommunikationsavdelningens ledning för att tillsammans med övriga enhetschefer utveckla kommunikationen på myndigheten

Utbildning och Erfarenhet
Vi söker dig som har:

- Akademisk examen inom relevant område, till exempel kommunikation, ekonomi, marknadsföring, samhällsvetenskap eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
- Dokumenterad kunskap från pensions- eller försäkringsområdet
- Mångårig dokumenterad ledarerfarenhet inom kommunikation, försäljning, kundservice eller affärsutveckling vilket inkluderat målstyrning i kombination med tillitsbaserat arbetssätt
- Gedigen erfarenhet av att informera och utbilda kunder och kollegor om komplexa frågor, gärna inom pension- och försäkring
- God förståelse för kommunikations- och verksamhetsstrategiska frågor, till exempel digitala strategier, kund- och kanalstrategier, marknadsföring och kampanjer
- Erfarenhet av att utveckla en verksamhet och arbetssätt för att möta förändrade kundbeteenden och tillvarata nya digitala möjligheter samt av förändringsarbete och implementation
- Erfarenhet av att bygga och utveckla externa relationer med externa aktörer såsom intresseorganisationer, förbund, försäkringsbolag och kommuner för att skapa förutsättningar för vidareförmedling av information till kunderna/medborgarna
- Förmåga att röra sig mellan strategisk, taktisk och operativ nivå
- Stor vana av att sammanställa, hålla presentationer och skapa engagemang
- Då merparten av medarbetarna är lokaliserade på våra kontor runt om i Sverige krävs vana att leda en verksamhet på distans
- Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Dessutom är det meriterande om du har:

- Erfarenhet av kommunikationsarbete från offentlig sektor
- Erfarenhet av att driva digital utveckling samt att äga, implementera och förvalta digitala verktyg och tjänster, till exempel streaming-, boknings- och e-postmarknadsföringstjänster
- Erfarenhet av verksamhetsagilt arbetssätt. På kommunikationsavdelningen arbetar vi med samplaneringar, tavlor och team utifrån agila principer och modeller och myndigheten i stort tillämpar SAFe-ramverket för verksamhetsutveckling med IT.

Egenskaper

Som person är du kommunikativ och tydlig med mycket god förmåga att skapa förtroende och bygga relationer. Eftersom rollen innebär många kontaktytor inom och utom organisationen är det viktigt att du är lyhörd, samarbetsorienterad och prestigelös. Det är också viktigt att du leder arbetet utifrån en helhetssyn och med integritet.

Du arbetar proaktivt och långsiktigt med strategisk planering samtidigt som du har god förmåga att strukturera arbetet och nå konkreta resultat. Du är kreativ och entusiasmerar verksamheten och medarbetare att ta nya kliv i utvecklingen för att nå resultat. Du har ett gott omdöme, personlig mognad och förstår betydelsen av mångfald i en organisation. Du är övertygande och har förmåga att skapa engagemang och delaktighet - du leder utifrån ett synligt och nära ledarskap som bygger på delegering genom en aktiv dialog och tydlig rollfördelning.

Du gillar att hålla presentationer och har förmågan att förmedla komplexa sammanhang på ett enkelt sätt och är gärna talesperson i media.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Placeringsort är Stockholm. Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet.

Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare.

Arbetspsykologiska tester ingår som en del av rekryteringsprocessen.

Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2024-5".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Kontakt
Mia Palmgren Liblik
010-4542222

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Pensionsmyndigheten
Senaste upphandlingen: Upphandling av arbetspsykologiska tester

Jobbnummer
8382387


Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: