Enhetschef för arkivenheten - Riksantikvarieämbetet - Administratörsjobb i Stockholm
Enhetschef för arkivenheten
Riksantikvarieämbetet / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg
Visa alla jobb hos Riksantikvarieämbetet i Stockholm

Riksantikvarieämbetet är den myndighet i Sverige som ansvarar för frågor om kulturarvet och kulturmiljön. Här arbetar ca 220 personer som leder och stödjer det nationella arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Kulturarvet bidrar med långa tidsperspektiv i samhällsutvecklingen och berikar människors livsmiljöer. Vi är alla beroende av vårt förflutna för att förstå samtiden och framtiden.

Riksantikvarieämbetets arkiv - även känt som Antikvarisk topografiska arkivet (ATA) - är ett forskningsarkiv med omfattande och unika samlingar från 1600-talet och framåt. Förutom myndighetens arkiv inryms även donerade enskilda arkiv från verksamhetsområdet. Därtill finns stora bildsamlingar. Arkivets uppgift är att förvalta, utveckla och tillgängliggöra myndighetens arkivsamlingar. Arkivfunktionen delas med den juridiska enheten där myndighetens verksarkivarie är placerad. Arkivet delar expedition och läsesal med myndighetens bibliotek. Vid enheten arbetar ett 15-tal personer.

En viktig utmaning för arkivet är att möta kraven och förväntningarna som dagens samhälle har på en modern e-förvaltning. I detta ligger att öka tillgängligheten till samlingarna genom digital åtkomst och så fri åtkomst som möjligt. Arkivet används av allmänheten, forskare samt yrkesverksamma inom såväl offentlig förvaltning som privat sektor.

Publiceringsdatum
2017-01-12

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill vara med att driva och utveckla vår arkivenhet tillsammans med medarbetarna på enheten. Som enhetschef har du ansvar för att planera, leda och utveckla enhetens verksamhet för att nå uppsatta mål. Du har fullt ansvar för verksamhet, ekonomi och personal. Ditt ledarskap ska bidra till att omsätta myndighetens värdeord - samverkan, öppenhet och professionalism - i den dagliga verksamheten.

Du kommer att ansvara för att fortsätta det arbete som redan pågår inom enheten för att utveckla verksamheten i enlighet med enhetens uppdrag. Några av fokusområdena är att möta kraven på en e-förvaltning, öka tillgängligheten till samlingarna samt hitta effektiviseringar av arbetssätten. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp som med utgångspunkt i ett helhetsperspektiv har ett gemensamt ansvar för att leda avdelningens verksamhet.

Din kompetens

Du har relevant akademisk examen samt arkivutbildning.

Du bör ha flerårig erfarenhet av att arbeta med arkivfrågor i en större organisation där du tidigare har arbetat med både digitala och analoga arkivmaterial. För att lyckas i rollen bör du även ha god kunskap om e-arkiv och digitala informationsflöden samt kunskap om hur arbetssätt, processer och/eller metoder inom arkivområdet bör utvecklas för att enheten ska nå uppsatta mål. Du bör även ha erfarenhet av chef- eller ledarskap med dokumenterat goda resultat kring att leda människor och verksamhet i utveckling.

Vem är Du?

Vi vill att du har ett inspirerande, tydligt och resultatorienterat ledarskap som utvecklar verksamheten genom medarbetarna. Ditt ledarskap karaktäriseras av ett coachande förhållningssätt och du har lätt för att samarbeta och att skapa delaktighet och engagemang. Du har ett lösningsfokuserat synsätt samt ett intresse för förändrings- och utvecklingsarbete. Du är analytisk, strukturerad och har en strategisk förmåga. Du är en duktig kommunikatör och har lätt för att uttrycka dig i både i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningsform

Anställningen är tills vidare, med sex månaders provanställning. Myndigheten tillämpar tidsbegränsade chefsförordnande, med möjlighet till förlängning.

Tillträde enligt överenskommelse. Tjänsteplacering i Stockholm.

Vi anser det viktigt med mångfald på arbetsplatsen och ser gärna såväl manliga som kvinnligande sökanden med varierade livserfarenheter.

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 2017-01-25. Märk din ansökan med ref 2.9.1-00116-2017

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
*

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-01-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Inger Mattsson, Avdelningschef 08-5191 8000
Therese Linder, HR-konsult 08-5191 8000
Jessica Öhnell, SACO 08-5191 8000
Catrin Rigefalk, ST-kultur 08-5191 8000

Företag
Riksantikvarieämbetet

Adress
Riksantikvarieämbetet
Box 1114
62122 Visby

Kontorsadress
Box 1114

Jobbnummer
3257382

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Riksantikvarieämbetet: