Enhetschef, Boendesociala enheten

Strängnäs Kommun / Sjukvårdschefsjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs Kommun i Strängnäs

Välkommen att vara med och utveckla individen, verksamheten och samhället!

Strängnäs kommun är en dynamisk organisation med 2 200 medarbetare som gärna provar nya arbetssätt och vägar. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Strängnäs 34 000 invånare. Hos oss erbjuds en mångfald av arbetsuppgifter och yrken. Vi har Sveriges viktigaste jobb.

Strängnäs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi vill att vår verksamhet genomsyras av öppenhet, tydlighet, utveckling och respekt. Här får våra medarbetare möjlighet att påverka medborgares vardag och forma en gemensam framtid. Här gör vi skillnad.

Socialkontoret är indelat i flera olika verksamhetsområden.
Individ- och familjeomsorgen där denna tjänst ingår, är ett område. Andra verksamhetsområden är Myndighet- och bistånd, Funktionsnedsatta, Ordinärt boende äldreomsorg och Särskilt boende. Som stöd till verksamheterna finns Administrativa enheten och samt Planering och utvecklingsenheten.
Individ- och familjeomsorgen består i sin tur av enheterna; Utredning- barn, familj och vuxna, Individ- och familjestöd, Jobbtorg samt Arbetsmarknad och service.
Individ- och familjeomsorgen ansvarar för att utreda och genomföra insatser utifrån socialtjänstlagen såsom försörjningsstöd och arbetsmarknadsinsatser samt integration. Verksamhetsområdet ansvarar även för alla aktiviteter som berör boende till personer som på grund av sociala svårigheter behöver stöd till boende, samt för boende till de personer som anvisas till kommunen enligt bosättningslagen.

För att klara uppdraget avseende boende skapas nu den Boendesociala enheten.

Enhetens uppdrag blir att utreda ansökningar från klienter som har kontakt med handläggare inom hela socialkontoret. I uppdraget ingår att anskaffa, förvalta och hyra ut bostäder till alla målgrupper inom socialkontoret som efter utredning beviljats socialt kontrakt. Enheten ska även ansvara för att anskaffa och hyra ut bostäder till målgruppen nyanlända. Vidare har enheten i uppdrag att ansvara för det vräkningsförebyggande arbetet och att genom insatser stärka individens egen förmåga att anskaffa boende i det ordinarie boendebeståndet. Inom enheten kommer olika kompetenser att vara representerade, i form av utredande och verkställande medarbetare. Enheten kommer att bestå av totalt 5-7 medarbetare.




Publiceringsdatum
2017-03-13

Arbetsuppgifter
Enhetschefen ingår som en av sex enhetschefer i Individ- och familjeomsorgens ledningsgrupp, vilka tillsammans med verksamhetschefen ansvarar för hela det operativa uppdraget inom verksamhetsområdet Individ- och familjeomsorg.

Uppdraget innefattar att;
• Bidra till att de politiska målen verkställs och uppnås
• Företräda arbetsgivaren på ett professionellt sätt och skapa en positiv bild av Strängnäs kommun
• Ha en kommunal helhetssyn
• Ta ansvar för att ha en ekonomi i balans (effektiv organisation)
• Följa lagar, avtal samt övriga politik- och styrdokument
• Verkställa politiskt fattade beslut
• Delta och aktivt medverka i kommunens ledningsarbete
• Planera, leda, följa upp och utveckla verksamheten med utgångspunkt från en effektiv och ändamålsenlig organisation till gagn för invånarna
• Vara tydlig i sin ledarroll och vara ett gott föredöme
• Ta ansvar för den egna kompetensutvecklingen
• Ansvara för en god arbetsmiljö och skapa förutsättningar för ett arbetsklimat som främjar arbetsglädje och hälsa
• Ansvara för enhetens samverkan
• Stimulera nytänkande och ta tillvara varje medarbetares kompetens och engagemang
• Bedriva ett integrerat och målinriktat jämställdhets- och mångfaldsarbete utifrån alla människors lika värde.

Specifikt för den denna enhetschefs uppdrag är att:
Planera och utveckla enhetens arbete med att säkerställa bostäder till de aktuella målgrupperna inom hela socialkontoret.
Upprätta plan för att nå kommunens målsättning att alla, både de som har sociala kontrakt och egna tidsbegränsade kontrakt skall erhålla egna kontrakt på riktiga lägenheter så snart det finns lägenheter att tillgå.

Arbetsuppgifterna är både strategiska och operativa.
• Ansvara för den operativa planeringen av anvisningar och utredningar samt kontraktsskrivningar.
• Ansvara för, i samråd med övrig personal på enheten, analysera flöden för in - och omflyttningar.
• Upprätta former för enhetens vräkningsförebyggande arbete.
• Planera och genomförande av Bo-skola.
• Utveckla insatser till målgruppen för att stärka deras förutsättningar till boende i ordinarie bostadsbestånd.
• Företräda socialkontoret på samverkansträffar med hyresvärdar och vara kontorets representant i den kommungemensamma bostadsgruppen, KGB.
• Ansvara för att driva utveckling av processer och framtagande av rutiner utifrån beslutade riktlinjer på området.




Kvalifikationer
Kravprofil för detta jobb
• Utbildning och erfarenhet;

• Socionomexamen eller annan högskoleexamen inom område som av arbetsgivaren bedöms som relevant
• Erfarenhet av arbete med bostadssociala frågor
• Erfarenhet från arbete med myndighetsutövning, gärna inom offentlig sektor och helst socialtjänst
• God kunskap om socialtjänstlagen och socialkontorets uppdrag.
• Innehar körkort för bil
• God förmåga att uttrycka dig väl, i både tal och skrift

• Personliga egenskaper;

• Du har god förmåga att arbeta strategiskt och operativt och trivs med att leda dina medarbetare genom att vara närvarande och stöttande.
• Du har en god samverkansförmåga och kan skapa goda relationer till berörda samverkansparter som håller över tid.
• Du trivs med ledarrollen och är bekväm med att leda och fördela arbete.
• Du har ett stort intresse för frågorna och kan entusiasmera dina medarbetare och samverkansparter.
• Du har en god ekonomisk förmåga och är analytisk.

Meriterande är, om du har;

• Juridisk utbildning avseende fastighetsrätt och avtalsrätt
• Chefserfarenhet med budget- och personalansvar.



ÖVRIGT
Kommunen tillämpar rökfri arbetstid.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2017-04-01 Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-03-26
Ange följande referens när du ansöker: 103/17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Annica Westling 0152 29680
Ulrica Runemar 0152 29172
Liselotte Flemmingsdotter 0152 291 62

Företag
Strängnäs kommun

Adress
Strängnäs kommun
Nygatan 10
64580 STRÄNGNÄS

Kontorsadress
Nygatan 10 64580 STRÄNGNÄS

Jobbnummer
3370122

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs Kommun: