Enheten för förvaltningsjuridik söker en utredare

Socialstyrelsen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm, Örebro, Jönköping, Härnösand, Göteborg eller i hela Sverige

Socialstyrelsen tar fram och utvecklar kunskap, regler och statistik till hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Vi är cirka 740 medarbetare som arbetar för att alla ska få tillgång till en god vård och omsorg på lika villkor.

Rättsavdelningen svarar för myndighetens regelstyrning inom socialtjänst och hälso- och sjukvård genom att utarbeta föreskrifter och allmänna råd. Avdelningen ansvarar dessutom för registret över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HoSp-registret) och administrationen kring de frågor som inkommer till registret.

Till enheten för förvaltningsjuridik söker vi nu en utredare.

Vi söker dig som vill driva, utveckla och förvalta Socialstyrelsens register över hälso- och sjukvårdspersonal. Du kommer att utveckla och samordna en arbetsgrupp samt samordna avdelningens informationssäkerhetsarbete. Du kommer även att svara på e-post och telefonfrågor om registret från vårdgivare, myndigheter och allmänheten.

I din roll har du många interna och externa kontakter, bl.a. för att ge stöd så att mottagare och deras system kan tillgodogöra sig leveranser av registeruppgifter.

Kvalifikationskrav
För denna roll behöver du ha minst tre års erfarenhet av arbete med registerverksamhet samt erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning. Vi vill att du har ett intresse för hälso- och sjukvårdsfrågor samt juridiken inom området. Du behöver även ha mångårig erfarenhet av att arbeta med MS Office samt goda kunskaper i svenska såväl skriftligt som muntligt.

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är analytisk, resultatinriktad, noggrann samt är bra på att samarbeta. Du ska också vara självständig och kommunikativ.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har erfarenhet av kravställning av IT-system som används av verksamhetens personal, samt kunskap i SQL-programmering. Vi önskar också att du har kunskap om informationssäkerhet samt kunskaper om användning och framtagning av kodverk för registerverksamhet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av ärendehantering i offentlig verksamhet liksom grundläggande kännedom om förvaltningsrätt och de regler som styr offentlighet och sekretess. Det är även ett plus om du har arbetat med att leda och utveckla en arbetsgrupp.

Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidare med provanställning, start omgående, heltid och med placering i Stockholm.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast 2018-04-08. Ansök genom att trycka på knappen nedan. Ange diarienummer 2.6.1-8972/2018. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med många kunniga medarbetare. Mer information om vår verksamhet hittar du på www.socialstyrelsen.se.

Kontakta:
Georg Lagerberg
enhetschef
075- 247 3607

Sofia Linden Falkenlöv
personalspecialist
075-247 3352

Facklig företrädare
SACO är Rose-Marie Nylander 075- 2473182
ST är Åsa-Britt Edoff 075- 2473181
Vårdförbundet är Magnus Göransson 075-2473710.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2018-03-19

Ersättning
Fast månadslön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Socialstyrelsen

Adress
Socialstyrelsen
106 30 Stockholm
10630 Stockholm

Kontorsadress
106 30 Stockholm

Jobbnummer
4030833

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Socialstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialstyrelsen: