Ekonomichef till Gamla Byn AB

Avesta kommun / Ekonomichefsjobb / Avesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommun i Avesta

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Tillsammans bygger vi Avestas framtid - vill du vara med?

Gamla Byn AB med dotterbolaget Avesta Industristad AB är en fastighetskoncern som ägs av Avesta kommun. Gamla Byn AB bedriver fastighetsförvaltning av egna bostäder, drygt 1000 lägenheter på 70 000 kvm och verksamhetslokaler på ca 125 000 kvm i Avesta kommun. Dotterbolaget Avesta Industristad AB bedriver fastighetsförvaltning av kommersiella lokaler och lokalbeståndet uppgår till ca 100 000 kvm. Bolagen omsätter ca 270 MSEK med totalt 34 anställda. Bolaget har en omfattande projektportfölj på ca 350 MSEK.

Förändringens vindar blåser igenom Gamla Byn i Avesta. Nu söker vi ekonomichefen som tillsammans med bolagets nya VD vill vara med och lyfta organisationen till nästa nivå.

Här kommer du till en fungerande verksamhet med stabila processer och kunniga medarbetare. Tillsammans bidrar ni till Avestas framtid och till Gamla Byns utveckling och fortsatta framgång.

Du kommer leda ett team med ekonomer, hyresadministratörer och receptionist i det operativa. Tillsammans med VD och som en del av ledningsgruppen bidrar du på strategisk nivå. Du blir en nyckelspelare i allt från ekonomisk uppföljning och planering till processutveckling och digitalisering.

Det här är rollen för dig som trivs i en tillvaro präglad av förändring, utveckling och förbättring. Är det en förvaltande roll du söker så är vi nog inte rätt för dig




Publiceringsdatum
2022-03-25

Arbetsuppgifter
I rollen som ekonomichef ansvarar du för bolagets ekonomiska planering, redovisning, uppföljning och rapportering. I det ingår allt från hyresadministration och löpande redovisning till bokslut, årsredovisning och rapportering. Du arbetar med skattefrågor och deklarationer och tar fram relevanta beslutsunderlag till styrelsen. Du ingår i Gamla Byns ledningsgrupp.

Budget och prognos samt uppföljning är viktiga delar i ditt ansvar. Du är med i investeringsplanering, bidrar med kalkyler och fastighetsvärderingar samt annan ekonomisk analys. Statistik, nyckeltal och kontakter med myndigheter, banker och revisorer är ditt ansvar.

Du säkerställer projektredovisningen och uppföljning av projekten tillsammans med projektledarna.
En stor del i ansvaret, så som rollen ser ut idag, är personalansvar för sex medarbetare som arbetar med redovisning, hyresadministration och receptionen.

Dina huvudsakliga ansvarsområden:
• Helhetsansvar för redovisning, bokslut, rapportering, hyresadministration och deklarationer
• Projektredovisning och uppföljning
• Budget, uppföljning och prognos likviditet och resultat
• Investeringar planering, kalkylering och uppföljning
• Koncernredovisning och rapportering
• Fastighetsvärderingar
• Deltagande på styrelsemöten, föredra ekonomiska frågor
• Ekonomisk analys, statistik, nyckeltal
• Kontakt med bank, revisorer mfl
• Rapportering till myndigheter, hyresförhandling och kontakt med Hyresgästföreningen
• Utveckla bolagets rutiner, verktyg och arbetssätt med fokus på förbättring och digitalisering
• Säkerställa att vi följer styrdokument och kommunens redovisningsprinciper
• Personalansvar för ekonomi och hyresadministration samt reception
Rollen ingår i ledningsgruppen.



Kvalifikationer
Vi söker dig som är lyhörd och nyfiken. Du är utvecklingsorienterad och utvärderar hela tiden möjligheten att göra bättre. Givetvis är du både analytisk och noggrann och ditt arbete präglas av ordning, reda och struktur. Med ditt kommunikativa sätt och din sociala förmåga bidrar du till att hela din arbetsgrupp och i förlängningen Gamla Byn når nya höjder.

Du har relevant högskole-/ universitetsutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade genom gedigen arbetslivserfarenhet. Att hantera redovisning i aktiebolag med bokföring, bokslut, årsredovisning och deklarationer är självklara kunskaper för dig. Du vet hur man planerar, budgeterar och följer upp en verksamhet. Du kan hantera stora informationsmängder och har erfarenhet av olika affärssystem men kan även ta ut data att hantera och analysera i Excel.

För att du ska kunna komma in i rollen snabbare är det meriterande om du redan nu har erfarenhet av att arbeta med fastigheter, såsom:
• Fastighetsvärderingar
• Hantera K3-regelverket
• Frivillig momsregistrering

Det är inget krav men det kan vara en fördel om du redan nu har förståelse för vad det innebär att arbeta i en kommunalt ägd verksamhet med rapportering till kommunen som huvudman.

I den här rollen har du många kontaktytor inom såväl den egna organisationen som med externa kontakter inom den kommunala organisationen men även med banker och myndigheter. Det är därför viktigt att du kommunicerar obehindrat på svenska i både tal och skrift samt att du har förmågan att förklara komplexa ekonomiska frågeställningar för personer som inte är ekonomer.

Vi vill att du vill bidra med utveckling och söker därför dig som redan nu arbetat med förändringsprojekt, kanske till och med digitaliseringsfrågor. Har du varit projektledare eller teamledare och vill utvecklas i en roll med formellt personalansvar? Vi söker dig med intresse för ledarskapsfrågor och ett coachande förhållningssätt som vill bidra till utveckling tillsammans med oss.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

ÖVRIGT
Vi samarbetar med Randstad i den här rekryteringen. Din ansökan skickar du direkt till dem via ovanstående länk.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-04-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Avesta kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C81181/2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Avesta kommun (org.nr 212000-2262), http://www.gamlabyn.se

Arbetsplats
Gamla Byn AB

Kontakt
Rekryteringskonsult Randstad Finance
Fredrik Patcha
fredrik.patcha@randstad.se
+46703681882

Jobbnummer
6472708

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun: