Ekonomiassistent till Naturvårdsverket

Naturvårdsverket / Ekonomiassistentjobb / Östersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomiassistentjobb i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Naturvårdsverket i Östersund, Stockholm eller i hela Sverige

Naturvårdsverkets uppdrag är att vara en drivande och samordnande kraft i miljöarbetet. Brinner du för siffror, är intresserad av ekonomifrågor kopplat till IT- och utvecklingsfrågor, och vill kombinera detta intresse med att samtidigt få bidra i vårt arbete för en bättre miljö? Nu har du chansen. Naturvårdsverket söker just nu efter en ekonomiassistent till Finansieringsenheten.

Du är placerad vid finansieringsenheten som tillhör myndighetens förvaltningsavdelning. Enheten ansvarar för att handlägga bidragsärenden, ekonomisk analys och uppföljning, samt att säkerställa effektiva betalningsflöden av såväl bidrag, avgifter samt kund- och leverantörsfakturor.

Vidare har enheten ett långsiktigt utvecklingsfokus mot automatisering och digitalisering av ekonomiska transaktioner, där du kommer att få en viktig roll. Under 2022 och 2023 kommer exempelvis ett intensivt arbete att göras inom utveckling av adekvata IT-stöd för handläggning och fakturering av (nya och existerande) avgifter och bidrag.

Arbetet sker i samarbete med Naturvårdsverkets medarbetare och Statens servicecenter. Myndigheten är helkund och har en överenskommelse gällande lön- och ekonomitjänster.

Publiceringsdatum
2022-03-03

Arbetsuppgifter
Du ingår i ett team som arbetar med såväl kund- som leverantörsreskontra. Du arbetar med hela kedjan, vilket innebär att hantera inkommande handlingar, granska underlag, utföra utredningar samt göra utbetalningsunderlag och hantera fakturor, avstämningar och omföringar mm. Du kommer att arbeta med in- och utbetalningar utifrån behov och intresse. Ett område som ökar är arbetet med fakturering av tillsynsavgifter och massfakturering.

Du svarar på frågor från verksamheten samt arbetar med andra ekonomiadministrativa uppgifter inom området kund- och leverantörsreskontra i systemen Unit4 (Agresso), Visma Proceedo samt i systemen iiPax case och Klivit.

Vidare arbetar du med utvecklingsfrågor inom området. Tjänsten kan komma att utvecklas och fler arbetsuppgifter med större bredd kan komma att läggas till med tiden.

Din kompetens

Du har:

• utbildning inom ekonomi/redovisning, eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer som likvärdig
• några års erfarenhet från en liknande roll med löpande ekonomiuppgifter
• datorvana och goda kunskaper i Officepaketet

Det är meriterande om du har:

• arbetat i systemen Unit4 (Agresso), Visma Proceedo och/eller iipax case
• vidareutvecklat och förbättrat arbetet inom dina ansvarsområden
• kunskaper om statens ekonomimodell och förståelse för offentlig förvaltning
• heltäckande kunskaper rörande kund- och leverantörsreskontra
• förmåga att snabbt sätta dig in i nya systemstöd och tekniska system
• avancerade kunskaper i Excel

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att lyckas i denna roll krävs det att du är noggrann och strukturerad med ett starkt ordningssinne där du är van att periodvis hantera flertalet parallella uppgifter. Vidare är du prestigelös och självständig och kan fatta egna beslut för att komma vidare i dina arbetsuppgifter. För att trivas i rollen är du serviceinriktad, har lätt för att bygga goda relationer och är van att hantera många både interna och externa kontakter. Ständiga förbättringar och utvecklingsfrågor ser du som en naturlig del av ditt arbete. Du har ett eget driv, nyfikenhet och en innovativ ådra.

Om anställningen

Anställningen är tillsvidareanställning på heltid. Anställningens placering är i Stockholm eller Östersund. Tillträde så snart som möjligt. Vi tillämpar individuell lönesättning och har som regel sex månaders provanställning.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 25 mars 2022

Kontaktuppgifter för detta jobb
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta följande personer via växeln, tel.nr 010- 698 10 00.

Lisa Hugosson, enhetschef Finansieringsenheten.

Kontaktpersoner SACO och ST

Om Naturvårdsverket

Naturvårdsverket har en central roll i miljöarbetet och arbetar pådrivande, stödjande och samlande vid genomförandet av miljöpolitiken. Vi ansvarar för frågor som handlar om klimat och luft, mark, biologisk mångfald, förorenade områden, kretslopp och avfall, miljöövervakning samt miljöforskning.

Naturvårdsverket eftersträvar en arbetsplats präglad av jämställdhet och mångfald. Vi ser att medarbetare med olika bakgrund och erfarenheter är en viktig förutsättning för detta.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuellt

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Naturvårdsverket

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Naturvårdsverket (org.nr 202100-1975), http://www.naturvardsverket.se/

Jobbnummer
6399087

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Naturvårdsverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Naturvårdsverket: