Ekonomiassistent på Rymdstyrelsen

Rymdstyrelsen / Ekonomiassistentjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomiassistentjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Rymdstyrelsen i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2022-11-03

Beskrivning
Som ekonomiassistent vid Rymdstyrelsen arbetar du inom hela ekonomiområdet med tonvikt på löpande redovisning.

Exempel på detta är leverantörsreskontra, bokslutskontroller, ekonomiska uppföljningar samt kontinuerlig avstämning och rapportering. I ditt arbete verkar du för att regelverk efterlevs samt för att förbättra ekonomiska processer och rutiner.

Tjänsten tillhör ekonomienheten, som tillsammans med enheterna för Kommunikation, IT, Juridik, Säkerhet och HR utgör Rymdstyrelsens stabsavdelning. Ekonomienheten är liten vilket innebär att arbetsuppgifterna har en stor bredd och är omväxlande. Arbetsuppgifterna kan komma att förändras över tid. I arbetsuppgifterna ingår också att bevaka att ekonomiadministrationen sköts enligt gällande regelverk. Samtliga arbetsuppgifter sker i nära samarbete med ekonomiansvarig.



Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med:

• Löpande redovisning, hantering av leverantörsfakturor, avskrivningar och utbetalningar

• Enklare budgetuppföljning

• Enklare bokföring och avstämningar

• Inköp av kontorsmaterial

• Sköta avstämningar och viss internrapporteringar vid bokslut (månad och år)

• Informera och stötta internt gällande riktlinjer och rutiner

• Aktivt bidra till ensade arbetssätt, exempelvis genom att föreslå riktlinjer, rutiner och instruktioner

• Granskning av reseräkningar och utlägg

• Övriga administrativa arbetsuppgifter

Arbetet innefattar många interna och externa kontaktytor, då du samarbetar med såväl medarbetare vid myndigheten som externa leverantörer och andra myndigheter. Du rapporterar till stabschefen.

Kvalifikationer
Du har:

• ekonomisk utbildning med inriktning mot redovisning eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig.

• erfarenhet av att arbeta i Unit4ERP (Agresso)

• god förmåga att kommunicera enkelt och begripligt både muntligt och skriftligt på svenska och engelska

• hög känsla för service och ett flexibelt arbetssätt

• god datorvana och goda kunskaper i Excel

• arbetserfarenhet av fakturagranskning och reseräkningsgranskning.

Det är meriterande om du har:

• erfarenhet av arbete med löneadministration och lönesystemet Primula

• kunskap om upphandling (LOU) och erfarenhet av att läsa och tolka avtal

• erfarenhet av statsredovisningssystemet Hermes



Dina personliga egenskaper
Vi söker en handlingskraftig ekonomiassistent som motiveras av att samarbeta med olika typer av människor och är en serviceinriktad relationsbyggare. Arbetet ställer stora krav på förmåga att självständigt hantera och planera ekonomiarbete.

Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet. Som person är du trygg med dina redovisningskunskaper och motiveras av att leverera i tid med hög kvalité. Arbetet innebär många kontakter och kräver god samarbetsförmåga. Att kunna arbeta självständigt, strukturerat och noggrant är en förutsättning. Att kunna se helheter och vara analytisk är viktiga egenskaper liksom att kunna hantera flera arbetsuppgifter parallellt. Hänsyn kommer även tas till hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka ekonomiarbetet inom avdelningen. Du har ett flexibelt och lösningsorienterat förhållningssätt där du gärna prövar på nya arbetssätt och bidrar till att ekonomiprocessen löpande utvecklas.



Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast möjligt. Sex månaders provanställning kommer att tillämpas. Tjänsten är placerad i Solna

Kontakta oss:
Christer Nilsson, tf Stabschef, tel: 08-40 90 77 96

Tobias Edman, Saco-S, tel: 08-40 90 77 80

ST-medlemmar representeras hos oss för närvarande centralt av ST-förbundet tel: 0771-55 54 44. Sacos företrädare kan också kontaktas om frågor som rör lokala förhållanden, även av medlemmar ur andra fackförbund.



Om Rymdstyrelsen
Rymdstyrelsen är en expertmyndighet under Utbildningsdepartementet med ansvar för statligt finansierad nationell och internationell rymdverksamhet i Sverige vad gäller forskning och utveckling. Rymdstyrelsen är Sveriges kontaktorgan för internationellt rymdsamarbete. I Rymdstyrelsens uppdrag ingår också att inspirera unga att studera naturvetenskap och teknik. Läs mer om oss på www.rymdstyrelsen.se

Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring inför denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
100. Tillträde: Snarast Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Rymdstyrelsen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022-00300".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Rymdstyrelsen (org.nr 202100-2585)

Arbetsplats
Stabsavdelningen

Kontakt
Christer Nilsson
08-40907796

Jobbnummer
7138237

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Rymdstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Rymdstyrelsen: