Ekonom till Ekonomiavdelningen

Älvkarleby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning / Företagsekonomjobb / Älvkarleby
2021-05-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Ekonom till Ekonomiavdelningen" (publicerad 2023-02-14) ⬅️


Visa alla företagsekonomjobb i Älvkarleby, Gävle, Tierp, Sandviken, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Älvkarleby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning i Älvkarleby

Älvkarleby kommun med närmare 9 500 invånare ligger precis där Dalälven möter havet. Här är det nära; till, från och mellan det mesta. Tre tågstationer och täta bussturer gör det enkelt att komma hit; från Gävle tar det 12 minuter med Upptåget, från Uppsala knappt en timme. Till butiker och annan service är det sällan mer än en kvart och den naturliga närheten skapar en känsla av sammanhang och trivsel.

Vi är drygt 700 anställda som tillsammans jobbar för att ge medborgarna bra service och mod, vilja, respekt och helhetssyn är vår värdegrund och ledord i allt vårt arbete.

Nu söker vi efter en ekonom till ekonomiavdelningen som vill vara med och bidra till en bättre kommun att leva, bo och verka i.

Kommunstyrelsens förvaltning består av Kansliavdelningen, HR- och arbetsmarknadsavdelningen, Ekonomiavdelningen samt Näringsliv- och utvecklingsavdelningen. Kommunstyrelsens förvaltning och ekonomiavdelningen har sitt kontor i kommunhuset som ligger i centralorten Skutskär, ungefär 5 minuters promenad från en av kommunens tre tågstationer och med busshållplats och fri parkering runt hörnet. Drygt 30 personer har sina kontor här, i en hjärtlig och prestigelös miljö.

Ekonomiavdelningen ansvarar för kommunens löpande ekonomiadministration, sammanställning och utveckling av kommunens årsbudget, budgetuppföljning, prognoser samt årsredovisning. Avdelningen handlägger också finansierings-, upphandling-, inköps- och försäkringsfrågor samt likvidförvaltning.


Publiceringsdatum
2021-05-19

Arbetsuppgifter
Ditt arbete innebär att du är fungerar som ett stöd till kommunens chefer, Du är centralt organiserad på ekonomiavdelningen men kommer främst arbeta mot omsorgsförvaltningen.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar bland annat att du fungerar som stöd, främst omsorgsförvaltningens chefer, arbete med avstämningar vid månads-, period- och årsbokslut, ansvar för budgetarbete, kvalificerat analys- och utredningsarbete inom ansvarsområdet, löpande redovisning, ekonomiska uppföljningar och analyser, deltagande i utvecklingsprojekt, arbete med råd/stöd till användare av ekonomisystemet och medverkar i förvaltnings- och ekonomiarbete samt att arbete med stöd och stöttning till övriga kollegor på ekonomiavdelningen

Arbetet innebär ofta arbete mot uppsatta tidsramar med stora krav på korrekthet i all rapportering, samt både självständigt arbete och samverkan med andra med löpande ekonomisk redovisning.


Kvalifikationer
Vi söker dig med högskoleutbildning och/eller har erfarenhet av ekonomiarbete som bedöms likvärdigt. Meriterande är erfarenhet från ekonomiarbete mot vård och omsorgs- och/eller individ- och familjeomsorgsverksamhet. Du som söker har också tidigare erfarenhet av ekonomiarbete inom kommunal verksamhet.

Som person är det viktigt att du är bra på att samarbeta med andra människor, att du är stresstålig, kan arbeta självständigt och vara flexibel samt initiativrik. Vi ställer som krav att du har goda kunskaper i Office-programmen men särskilt i Excel och är mycket van att arbeta med IT/datastöd. Vidare ser vi att du har ett naturligt anlag för datoriserade rutiner och en god förmåga att kommunicera såväl internt som externt.

Vidare ser vi att du är serviceinriktad och en god pedagog som är intresserad av att förmedla kunskap till andra, såväl både till ekonomer, chefer och annan personal. Vi tror även att du som söker är analytisk, strukturerad och har lätt att uttrycka dig i tal och skrift, samt en person som gärna tar initiativ och kan arbeta både självständigt och tillsammans med andra gärna i projekt eller som projektledare.

ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.

Älvkarleby kommun strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald och jämställdhet bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar.

För att främja hälsa har Älvkarleby kommun rökfri arbetstid samt att vi erbjuder motion på arbetstid eller friskvårdsbidrag.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Du omfattas av vårt lokala avtal om flexibel arbetstid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön Vi tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-06-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Älvkarleby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1031910".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Älvkarleby kommun (org.nr 212000-0258)

Arbetsplats
Älvkarleby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning

Jobbnummer
5740805

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Älvkarleby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Älvkarleby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning: