Ekonom med samordningsansvar

Post- och Telestyrelsen / Ekonomijobb / Stockholm
2023-12-15


Visa alla ekonomijobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Är du redo för en spännande utmaning där du kan kombinera din ekonomiska expertis med din förmåga att leda och samordna? PTS söker nu en eller flera ekonomer som trivs med att vrida och vända på siffror och redovisningar kring våra bredbandsstödsprojekt. Hos oss får du möjligheten att vara en nyckelspelare i utvecklingen av Sverige genom att driva på bredbandsutbyggnaden och digitaliseringen!

Enheten för uppföljning ansvarar bland annat för uppföljning av beviljade projekt inom bredbandsstödet. Det här gör vi genom olika progress-, och slutrapporter, gentemot olika parter. Vi förhåller oss till politiska mål, nationella lagar, EU-regelverk och mycket annat. Vi arbetar även med hantering av återkrav och händelsestyrd tillsyn under pågående projekt.

Om rollen
I din roll kommer du ha hand om ekonomisk granskning och handläggning av tilldelnings- och uppföljningsärenden. Du blir en central person som har ett samordnande ansvar och leder olika utredningar, agerar som stöd till kollegor och chefer inom ditt sakområde, och säkerställer att beslutsunderlag tas fram och presenteras på ett övertygande sätt för våra beslutsfattare.

Din externa roll innebär att du representerar myndigheten i olika sammanhang och bygger viktiga relationer med stödmottagare. Genom att vara en aktiv del i vidareutvecklingen av processer och rutiner för tilldelning, uppföljning och återrapportering av PTS bredbandsstöd, spelar du en direkt roll i att forma framtiden för digital infrastruktur i Sverige.

Du kommer även vara en viktig del i vårt team som utvecklar nya modeller och processer i verksamheten som hjälper oss att nå våra mål.

Som team arbetar vi prestigelöst och är beredda att hugga i där det behövs och där vill vi självklart att du känner likadant. Vi är ett gäng trevliga och engagerade kollegor med olika kompetenser som alla brinner för att få så bra bredbandsutbyggnad i landet som möjligt.

Vem är du?
Vi söker dig som är driven och tycker om att driva arbete framåt. Det visar sig genom att du gärna tar egna initiativ, är lösningsfokuserad och ser vad som behöver göras för att driva projekt eller uppdrag framåt. I rollen har du ett samordnande ansvar och det är därför viktigt att du är självgående och har en god förmåga att leda och skapa engagemang hos andra.

Enheten har ett uppföljande ansvar och vi ser därför att det är viktigt att du har en god struktur för ditt arbete. Du är van att organisera och strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt och beskriver dig som strukturerad.

För att trivas i rollen behöver du ha en mycket god förmåga att samarbeta då arbetet sker i samarbete både internt och externt med personer med många olika kompetenser såsom jurister, ekonomer, tekniker och statsvetare. Med detta i åtanke är det också viktigt att du kan förmedla din kompetens och dina slutsatser på ett pedagogiskt sätt, vilket visar på din kommunikativa förmåga. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.

Vi söker dig som har:

• examen inom ekonomi på kandidatnivå eller annan utbildning som bedöms likvärdig
• minst tre års erfarenhet av kvalificerat ekonomiskt arbete
• goda kunskaper i Excel
• god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska

Det är även meriterande om du har:

• erfarenhet av roller med ansvar för samordning, arbetsledning, verksamhetsutveckling eller liknande
• erfarenhet av arbete med offentlig finansiering av projekt, gärna EU-finansierade projekt
• erfarenhet av tillsyn
• kunskap om bredbandsutbyggnad eller erfarenhet från telekombranschen
• erfarenhet av arbete med redovisning
• god systemvana av större ekonomisystem och uppföljningssystem

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Du behöver inte bifoga ett personligt brev utan kan ladda upp ditt CV två gånger. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner - att vara Sveriges bästa arbetsplats!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Välkommen med din ansökan senast 10 januari.

För mer information kontakta enhetschef Josef Ålander på josef.alander@pts.se eller Sofia Linden Falkenlöv på sofia.lindenfalkenlov@pts.se. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.s

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Post- och Telestyrelsen
Senaste upphandlingen: Konsultstöd för övning avseende krisberedskap och totalförsvar

Jobbnummer
8330421


Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: