Ekonom

Lunds universitet, Universitetsförvaltningen, Sektionen Ekonomi / Företagsekonomjobb / Lund
2020-12-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Ekonom" (publicerad 2022-11-21) ⬅️


Visa alla företagsekonomjobb i Lund, Lomma, Staffanstorp, Burlöv, Kävlinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lunds universitet, Universitetsförvaltningen, Sektionen Ekonomi i Lund

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 40 000 studenter och fler än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.

Sektionen Ekonomis huvuduppgift är att ge verksamheten vid Lunds universitet stöd för en rationell ekonomiadministrativ hantering och tillgodose behoven av högkvalitativ ekonomisk information för att underlätta beslutsfattande inom och utanför universitetet. Detta innebär bl.a. att sektion Ekonomi: ansvarar för universitetets ekonomimodell och redovisningssystem, ger institutionerna stöd i deras dagliga ekonomihantering, kvalitetskontrollerar bokföringen, samordnar bokslutsarbetet, rapporterar till myndigheter, tar fram ekonomiska sammanställningar som behövs för uppföljning och beslutsfattande, ger utbildning och information i ekonomiadministrativa frågor. Sektion Ekonomi ansvarar också för universitetets likviditetshantering, lånehantering, ränteberäkning samt stiftelse- och fondförvaltning. Därutöver bistår sektion Ekonomi universitetet i upphandlingsärenden med syfte att skapa förutsättningar för effektiv och rationell anskaffning. Avdelningen inköp och upphandling handlägger dessutom anslutningar kring e-fakturering och e-inköp via Lupin, ett system för elektroniskt fakturaflöde och inköp via webb-portal.



Avdelningen Redovisning och reskontra består av två grupper Fakturahantering- och utbetalningar och Inbetalningar- och redovisning med ca 10 medarbetare i varje grupp.

Vi söker nu en ekonom till gruppen Fakturahantering- och utbetalningar.

Gruppen Fakturahantering- och utbetalningar arbetar i huvudsak med: drift och administration av universitetets elektroniska inköps- och fakturahanteringssystem kallat Lupin, ca 6000 användare med genomströmning av ca 200 000 fakturor årligen. I detta arbete förekommer en stor del support, i huvudsak till användare i organisationen men också kontakt med leverantörer. Gruppen utför också underhåll av leverantörsreskontran, betal- och återredovisningsfiler till och från banken, anläggningsredovisning, stipendieutbetalningar samt utbetalningar till personer som saknar svenskt personnummer, administrerar ICA kort, förmedlar Eurocard, intrastat- och SCB-statistik samt löpande avstämningar och kvalitetskontroller av bl a stora betalningar och tillämpning av bokföringsregler och riktlinjer.

Gruppen Inbetalningar och redovisning arbetar med: tillämpning av bokföringsregler, hantering av modellen för indirekta kostnader, momsregler och skatteredovisning, bokföring och kvalitetskontroll av periodiseringar och resultatavräkning, finansiella rapporter till årsredovisningen och att kvalitetssäkra bokföringen. På inkomstsidan arbetar gruppen med inbetalningar, vidareförmedling/återbetalning av bidrag, kundregister, krav och inkasso, statsbudgetmedel, EU-medel, studieavgifter och kortinlösen. Gruppen arbetar också med en del lönerelaterade arbetsuppgifter som t ex arbetsgivardeklaration, löner i retur och lönekrav.

Publiceringsdatum
2020-12-22

Dina arbetsuppgifter
- System och avvikelsehantering i universitetets elektroniska inköps- och fakturahanteringssystem Visma Proceedo kallat Lupin
- Leverantörsreskontrahantering i ekonomisystemet Raindance så som leverantörsregistrering, manuella utbetalningar och uppföljning
- Ge användarstöd till verksamheten gällande Lupin och Raindance via sektionens ärendehanteringssystem ServiceNow
- Kommunikation med leverantörer gällande frågor om fakturering och inköp samt intern tullfakturering
- Vara i delaktig i gruppens arbetsuppgifter i övrigt

Krav för anställningen

- Akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande eftergymnasial utbildning, samt några års erfarenhet av ekonomi- och redovisningsfrågor
- God datorvana och kunskaper i excel
- God pedagogisk och kommunikativ förmåga då du ska kunna förklara ekonomi för icke-ekonomer
- Hög känsla för service och flexibelt arbetssätt
- God förmåga att uttrycka sig väl, både skriftligt och muntligt på svenska och engelska
- Samarbetsförmåga

Övrig information
Provanställning kan komma att tillämpas.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Varaktighet, arbetstid
100. Tillträde: 2020-02-01 eller efter överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-01-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lunds universitet, Universitetsförvaltningen, Sektionen Ekonomi

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PA2020/4313".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lunds Universitet (org.nr 202100-3211)

Arbetsplats
Lunds universitet, Universitetsförvaltningen, Sektionen Ekonomi

Jobbnummer
5501908

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lunds universitet, Universitetsförvaltningen, Sektionen Ekonomi

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lunds universitet, Universitetsförvaltningen, Sektionen Ekonomi: