Domstolssekreterare

Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Karlstad / Administratörsjobb / Karlstad
2016-04-01
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Domstolssekreterare" (publicerad 2016-07-21) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Karlstad i Karlstad

Förvaltningsrätten i Karlstad är en allmän förvaltningsdomstol i första instans med Värmland och Örebro län som upptagningsområde. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Vi dömer i ett stort antal måltyper, bl.a. socialförsäkrings- och skattemål, tvångsmål och mål enligt socialtjänstlagen och lagen om offentlig upphandling.
Förvaltningsrätten är belägen i Rådhuset i centrala Karlstad och delar lokaler med Värmlands Tingsrätt. Förvaltningsrätten i Karlstad har ungefär 50 anställda.

Publiceringsdatum
2016-04-01

Arbetsuppgifter
Som domstolssekreterare kommer du att arbeta med beredning av mål, målsamordning och nämndemannahantering.
Dina specifika arbetsuppgifter består bland annat i att sätta ut mål, kalla parter till förhandling och ha kontakt med ombud/offentliga biträden, myndigheter, nämndemän och andra parter. Efter delegation kommer du att fatta självständiga beslut i handläggningen. Vidare kommer du ta emot och registrera inkommande handlingar/mål, sköta målförknippad skriftväxling/kommunikation, bevaka frister, expediera domar och andra handlingar.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst ett års erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig förvaltning, gärna inom något av förvaltningsrättens sakområden t.ex. skatt, socialförsäkring eller socialt bistånd. Du har minst fullgjord gymnasieutbildning. En kompletterande paralegalutbildning (juristassistent) eller motsvarande kan vara särskilt meriterande. Erfarenhet från arbete inom domstol kan vara meriterande.
Du har goda datorkunskaper, vilket innebär god vana av att arbeta i olika system.
Anställningen bygger i stor utsträckning på självständigt arbete där du ska ge service åt andra. För att lyckas och trivas i rollen som domstolssekreterare hos oss ställs därför höga krav på att du är ordningssam, tar stort eget ansvar och att du arbetar effektivt. Du är vidare serviceinriktad och har en god samarbetsförmåga. Det är även viktigt att du är noggrann, uppmärksam på detaljer samt klarar att hantera och fokusera på flera arbetsuppgifter samtidigt. Du har en god förmåga att bemöta andra människor, samt god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse. Sex månaders provanställning tillämpas. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-04-17
Ange följande referens när du ansöker: FKA2016/73(24)
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Caroline Tengberg, Enhetschef 054-14 85 33

Facklig kontakt
Christine Börresen, ST 054-14 85 60
Hanna Jönarp, Jusek 054-14 85 23

Företag
Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Karlstad

Adress
Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Karlstad
Box 568
65112 Karlstad

Kontorsadress
Rådhuset Stora torget 65224 Karlstad

Jobbnummer
2756914

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Karlstad

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Karlstad: