Doktorandtjänster i pedagogiskt arbete mot språk, lärande och mångfald

Högskolan Dalarna / Högskolejobb / Falun
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla högskolejobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Högskolan Dalarna i Falun, Borlänge, Gagnef, Hofors, Leksand eller i hela Sverige

Vill du bli en del av en kunnig och engagerad forskningsmiljö? Som forskarstuderande i pedagogiskt arbete får du möjlighet att bidra med kunskap om undervisnings- och lärprocesser, villkor och förutsättningar som påverkar barns, ungas och vuxnas möjligheter till kunskapsutveckling och social utveckling. Du kommer att verka i en aktiv forskningsmiljö tillsammans med ett 60-tal andra forskare inom språk- och lärarutbildningsområdet vid Högskolan Dalarna.

Din arbetsdag som doktorand

Forskarstudierna bedrivs i ämnet pedagogiskt arbete och följer dess allmänna studieplan. Pedagogiskt arbete är ett forskarutbildningsämne med nära anknytning till lärarutbildningen. Det behandlar institutionella pedagogiska praktiker inom förskola, skola och högskola. Ämnets centrala kunskapsobjekt är undervisning, lärande, omsorg och fostran, vilka ses som integrerade processer. Studierna bedrivs ofta med utgångspunkt i didaktiska frågor. Forskarutbildningsämnet innefattar dessutom studier av betingelser för dessa kunskapsobjekt, exempelvis studier av undervisningsmiljöer, artefakter och lärresurser samt undervisnings-, fostrans- och lärandeuppdragens utformning och legitimering. Frågor om pedagogers, elevers, barns och studenters upplevelser och förståelser av undervisning, lärande, fostran och omsorg samt dess betingelser är även väsentliga aspekter av pedagogiskt arbete. Teori- och metodutveckling utgör också en viktig del av ämnet.

En forskarutbildning med doktorsexamen som slutmål motsvarar fyra års heltidsstudier, som vanligen bedrivs på 80% med 20% institutionstjänstgöring, eller enligt överenskommelse.

Utlysningen inriktas särskilt mot studier inom språk, lärande och mångfald i utbildning, inom vilket Högskolan Dalarna har utvecklat en aktiv forsknings- och utbildningsmiljö. Förutom forskning och lärarutbildning i ämnena svenska, svenska som andraspråk, engelska, tyska, franska, spanska, kinesiska och arabiska som modersmål, bedrivs även forskning och utbildning i portugisiska, italienska, ryska och japanska.

Utlysningen är öppen för doktorandprojekt med fokus på språkliga aspekter inom undervisning och lärande, såväl inom ungdomsskola som vuxenutbildning.

Är du personen vi söker?

För att bli antagen till utbildning på forskarnivå i pedagogiskt arbete krävs att den sökande har såväl grundläggande som särskild behörighet. Urval bland de sökande görs utifrån de sökandes uppvisade förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen i enlighet med den allmänna studieplanen.

Grundläggande behörighet har den som har avlagt en examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller som på annat sätt inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet för antagning till forskarutbildning i pedagogiskt arbete har den som avlagt lärar- eller förskollärarexamen samt har minst två års pedagogisk yrkesverksamhet. Det är också ett krav att besitta nödvändiga språkkunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

Särskilt meriterande är egen lärarexamen samt erfarenhet av språkundervisning inom grund- eller vuxenutbildning såväl som lärarutbildningen.

Den sökande ska ha god social förmåga och klara av arbete både enskilt och i grupp. Aktivt deltagande i institutionens såväl som forskarutbildningens forskningsmiljö är ett krav.

Antagning sker efter individuell bedömning utifrån uppställda kriterier i den allmänna studieplanen för forskarutbildning i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna samt de kriterier som anges som särskilt meriterande i denna utlysning. I bedömningen beaktas den sökandes förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Därvid bedöms särskilt den sökandes studieresultat från tidigare utbildning samt kvaliteten i de självständiga skriftliga arbeten av forsknings- och/eller utredningskaraktär som bilagts ansökan samt den sökandes uppvisade språkfärdighet i tal och skrift.

Anställningen

Anställningarna är tidsbegränsade anställningar enligt 5 kap Högskoleförordningen, tjänstgöringsgrad 100 %, med tillträde i september 2022 eller enligt överenskommelse. Högskolan Dalarna är ett lärosäte som verkar på två orter. Placeringsort för denna anställning är Falun.

Låter det spännande? För fullständig annons och bedömningsgrunder vänligen se www.du.se/jobb

På Högskolan Dalarna är du med och skapar möjligheter för alla människor att delta i högre utbildning. Tillsammans skapar vi öppna vägar till kunskap för ett gott samhälle - i vår egen region och i ett globalt perspektiv. Våra utbildningar är aktuella och håller hög kvalitet och forskningen sker i nära samverkan med omgivande samhälle. Vi är mer än 800 anställda, 14 000 studenter och en stor mängd samarbetspartners som gör detta möjligt. Tillsammans vill vi förändra världen - vill du förändra den med oss?

Ersättning
Enligt doktorandstege

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Högskolan Dalarna (org.nr 202100-2908)

Kontakt
Studierektor för forskarutbildningen
Mats Tegmark
mte@du.se
+46 (0)23-77 83 04

Jobbnummer
8323181

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Högskolan Dalarna

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Högskolan Dalarna: